De Ring rond Brussel is verzadigd, zowel op de Brusselse, de Vlaamse als de Waalse stukken. Het grootste deel van de ringweg ligt echter op Vlaams grondgebied. Het Vlaamse Gewest is in 2004 beginnen nadenken over de mobiliteitsproblematiek rond de hoofdstad, met onder meer de mogelijkheid om de Ring te verbreden. In 2013 werd beslist om op het noordelijke deel de snelweg te verbreden. Vandaag, 4 jaar later, ligt het dossier volgens de Franstalige krant Le Soir nog steeds op tafel, waarbij de Brusselse gemeentes blijkbaar nauwelijks enige betrokkenheid tonen, met uitzondering van Jette.
4 tot 5 vakken en een ecoduct
Het voorstel voorziet stukken met 4 of 5 baanvakken. In dat laatste geval zouden de twee buitenste vakken voorbehouden blijven voor plaatselijk verkeer, terwijl de drie andere bestemd zouden zijn voor doorgaand verkeer. De gemeente Jette, die naar de vergaderingen van de Vlaamse regering kwam, is erin geslaagd om een aanpassing te laten doorvoeren: de introductie van een ecoduct voor het wildleven tussen het Vlaamse landbouwgebied en het bos van Laarbeek op het grondgebied van de gemeente. Maar alle studies lopen nog en er wordt ook nagedacht over een inkapseling van de Ring. De definitieve plannen worden in 2019 verwacht.
Vlaanderen alleen
Bij gebrek aan een echte betrokkenheid van de Brusselse overheden, met uitzondering van een vertegenwoordiger van Leefmilieu Brussel, zal Vlaanderen het project (quasi) alleen ondernemen. Brussel-Stad, het Brusselse Gewest en de Franstalige gemeentes die aan de Ring liggen zullen dus niet veel meer kunnen doen dan akte nemen van de Vlaamse beslissingen. Misschien zullen ze dan – we kunnen altijd dromen – zelf met initiatieven komen om weerstand te bieden aan het nationale stadium (als het er ooit komt) en andere projecten die het verkeer rond Brussel nog zouden verergeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!