In het mobiliteitsproject 'Werken aan de ring' heeft Vlaanderen zijn wens bevestigd om het reizen met de fiets van en naar Brussel te promoten. Een van de hoofdpunten van dit project betreft de Tervurenlaan en het Vierarmenkruispunt van Tervuren. Als onderdeel van de geplande veranderingen zou de zuidelijke 'arm' verboden worden voor wegverkeer om er een fietssnelweg van te maken, waarbij de twee verkeersrichtingen voor gemotoriseerde voertuigen op de noordelijke arm moeten worden gegroepeerd. Momenteel bestaat er al een fietspad op deze verkeersas, maar het is in slechte staat en voldoet niet meer aan de criteria die Vlaanderen stelt. Of is het gewoon een politiek spel?
Alternatieve route
Hoewel de bedoeling goed lijkt te zijn, lijkt het voorstel minder geslaagd en zal het vooral negatieve gevolgen hebben voor de aangrenzende gemeenten, te beginnen met die van Sint-Pieters-Woluwe. Burgemeester Benoît Cerexhe (CDH) bevestigt dat zijn gemeente een ongunstig advies heeft gegeven aan het Brussels Gewest, aangezien deze weg een gewestweg is.
Volgens La Libre Belgique voegde hij er ook aan toe dat een dergelijk project voor meer file en gevaar op de weg zou zorgen in zijn gemeente vanwege het sluipverkeer dat veroorzaakt zou worden door een vermindering van het aantal rijstroken op de belangrijkste verkeersas voor de pendelaars die Brussel binnenkomen en verlaten. De Brusselse minister van Mobiliteit zegt dat de gemeente eerder pleit voor herstel, onderhoud en beveiliging van het bestaande fietspad.
Politiek spel?
Na Brussel, dat de auto weg wil van binnen zijn stadsmuren, of hij nu rijdt of stilstaat, doet Vlaanderen nu zijn duit in het zakje onder het mom van een lovenswaardige intentie. Tenzij dit een gepast antwoord is op het Brusselse idee om pendelaars te bestraffen van buiten zijn gewest die nog de auto nemen om in de hoofdstad te komen werken.
We kunnen de initiatieven voor de ontwikkeling van geschikte en duurzame alternatieven voor de auto binnen en rond de stad enkel toejuichen, omdat ze zorgen voor minder vervuiling, een betere verkeersveiligheid en minder verkeersdrukte op de grote wegen om Brussel in en uit te rijden. Maar is het aantal mensen dat echt bereid is om de fiets te nemen naar het werk, onder alle weersomstandigheden en op elk moment, groot genoeg om een dergelijk project te verantwoorden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!