De accu's die nodig zijn om de diverse boordsystemen van een auto te laten werken en de batterijen voor elektrische aandrijving maken auto's veel zwaarder. En omdat elke kilo een impact heeft op het verbruik, denkt Volvo na over alternatieve oplossingen door gebruik te maken van supercondensatoren die zijn gemaakt met koolstofvezel en nanotechnologie. Na 3,5 jaar studie- en laboratoriumwerk is de constructeur nu begonnen met praktijktests op een S80. In vergelijking met een standaardmodel is het experimentele prototype zo'n 15 procent lichter.
De Volvo-ingenieurs hebben een lichte supercondensator in koolstofvezel ingewerkt in de kofferklep en in het voorste schutbord. Die elementen vervangen de batterij van het stop-start en zijn 50 procent lichter. De technici uit Malmö hebben verder composiet koetswerkpanelen gebruikt voor bijvoorbeeld het dak, de motorkap of de deuren, die op die manier ook stroom kunnen opslaan dankzij nanotechnologie. Zo zou voldoende elektriciteit kunnen worden gestockeerd voor een rijbereik van zo'n 130 kilometer. Voor dit project werkten de Zweden samen met negen andere industriële partners, waaronder het Belgische Nanocyl, dat zich specialiseert in nanobuizen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!