Duitsland laat autoconstructeurs al toe om technologie rond zelfstandig rijden te testen op een deel van de snelweg A9 in Beieren en in bepaalde pilootsteden. Frankrijk, de tweede grootste automarkt van Europa na Duitsland, laat sinds afgelopen zomer via een vonnis ook experimentele zelfstandige voertuigen toe op zijn grondgebied. Maar zoals de Duitse minister van transport Alexander Dobrindt benadrukte in een persmededeling: “de systemen rond geautomatiseerd en geconnecteerd rijden moeten zich niet beperken tot bepaalde staten. Ze moeten overal functioneren”. Daarom ontving hij begin deze week zijn Franse evenknie Alain Vidalies in Berlijn en vertelde hij daarover: “met deze samenwerking tussen de twee grootste autolanden van Europa willen wij de standaarden voor deze technologie voor de hele wereld gaan bepalen”. Of anders gezegd: ze willen niet worden voorbijgestoken, en dan zeker niet door de Verenigde Staten, in de race naar de veralgemening van de zelfstandig rijdende auto.
Van Metz naar Merzig
De twee ministers van transport hebben tijdens hun ontmoeting aangekondigd dat er een grensoverschrijdende testzone komt voor de autonome technologie. In de praktijk zullen constructeurs met hun experimentele voertuigen mogen rijden op een traject van ongeveer 70 kilometer tussen de Franse stad Metz en het Duitse Merzig. Daar zal men onder meer kunnen testen met de 5G-communicatie tussen de voertuigen tussen het ene land en het andere.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!