Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Audi e-tron Quattro Concept

Geschreven door David Leclercq op 19-08-2015

Op het salon van Frankfurt trekt Audi het doek van een volledig elektrisch SUV-concept. Een productieversie zou tegen 2018 op de markt moeten komen.

Audi-baas Rupert Stadler had het al bevestigd tijdens de 126ste Algemene Vergadering van de Audi-aandeelhouders: het merk met de vier ringen bereidt zich voor op een offensief van Q-modellen en wil zelfs een volledig elektrische SUV lanceren met het formaat van de Q5 en met een rijbereik van ongeveer 500 kilometer. Dat is in elk geval wat de conceptcar e-tron Quattro moet aankondigen, die in september wordt voorgesteld in Frankfurt.

Massaproductie

Het merk verduidelijkt in zijn communiqué dat de conceptcar zal uitmonden in een model voor massaproductie, de eerste volledig elektrische auto voor Audi. Het prototype is voorlopig enkel zichtbaar op schetsen en wijdt een nieuw design in met de naam Aerosthetics, dat technische criteria meeneemt om de luchtweerstand te beperken via creatieve oplossingen.

Stroomlijn

Zo is hij vooraan uitgerust met mobiele stroomlijnelementen op de neus, maar ook op de flanken en achteraan, zodat de luchtstroom rond de auto wordt verbeterd terwijl de onderkant volledig is bekleed. Op die manier is een luchtweerstandscoëfficiënt gehaald van 0,25, wat een record is voor een SUV, en dat draagt uiteraard bij aan het beloofde recordrijbereik van 500 kilometer.

Ervaring met R8 e-tron

De conceptcar is gebaseerd op het modulaire platform voor overlangse motorinplanting (MLB) van de groep, dat heel wat mogelijkheden biedt voor de aandrijfgroep. Audi benadrukt dat de lithium-ionbatterij tussen de assen is ingeplant, onder de passagiersruimte. Op die manier kan het zwaartepunt laag worden gehouden en het gewicht op een evenwichtige manier worden verdeeld om het rijplezier te garanderen. Verder heeft Audi volop geput uit de ervaring die het heeft opgedaan met de R8 e-tron. De auto gebruikt 3 elektromotoren: 1 op de vooras en 2 achteraan, voor een totaalvermogen van 460 pk. De standaardversie wordt waarschijnlijk wat braver. En we verwachten dat die in Brussel zal worden gebouwd, wat erg waarschijnlijk is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten