In 2010 verloor de toen 64-jarige Tom Walkinshaw de strijd tegen kanker, maar zijn naam resoneert nog steeds na. Zeker bij de wat oudere autosportfanaten, die zich de Brit waarschijnlijk herinneren als een onverschrokken piloot en als de succesvolle baas van zijn eigen team. TWR was niet alleen een grote naam in de autosport, maar ontwikkelde ook auto's voor de openbare weg.
En die naam maakt een comeback, want Fergus Walkinshaw blaast TWR nieuw leven in. De oudste zoon van Tom gaat straatwagens ontwikkelen waarbij "innovatieve technologie gecombineerd wordt met traditioneel vakmanschap om producten van wereldklasse te bouwen". Wat Walkinshaw Junior daarmee bedoeld, blijft nog even onduidelijk. Maar hij belooft "indrukwekkende creaties" die "het succesvolle verleden" eren en die "niet beperkt zullen worden door de reglementen en designeisen" die klassieke constructeurs hanteren.
TWR Performance deelde een teaserbeeld, maar veel wijzer worden we daar niet van. We gokken op een restomod...
Van Le Mans tot de Formule 1
Tom Walkinshaw Racing maakte snel naam in de toerwagenracerij, onder meer met de door TWR ontwikkelde Mazda RX-7 die in 1981 de 24 Uur van Spa-Francorchamps op zijn naam zou schrijven - de wagen werd gedeeld door Tom Walkinshaw zelf en onze landgenoot Pierre Dieudonné. Al was hij ook verantwoordelijk voor de Range Rover waarmee René Metge de Dakar-woestijnrally in 1982 won.
Wanneer TWR zich via British Leyland aan Jaguar verbindt, wordt echt autosportgeschiedenis geschreven. Tom Walkinshaw Racing gaat Groep C-racers bouwen die zullen schitteren in zowel het Amerikaanse IMSA-kampioenschap als in het Wereldkampioenschap Endurance (het WSCC, zoals de voorloper van het WEC heette). In 1988 en 1990 wint het in heerlijke Slik Cut-kleuren racende Jaguar ook de 24 Uur van Le Mans.
TWR weet de beste ingenieurs te engageren, zoals Tony Southgate en de nog piepjonge Ross Brawn. Via die laatste maakt Tom Walkinshaw zelfs de overstap naar de Formule 1, naar het Benetton-team waarmee ene Michael Schumacher zijn eerste F1-titels haalt. Bij Ligier en Arrows was hij minder succesvol, een periode waarin Walkinshaw geassocieerd wordt met minder frisse praktijken om aan voldoende budget te geraken. Toch laat TWR zich niet kisten. Denk maar aan de opmerkelijke campagne van Volvo in het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC) of zijn engagement in de MotoGP.
Wagens voor de openbare weg
Op zoek naar extra fondsen besluit Tom Walkinshaw om het actieterrein van TWR te verruimen. Zo gaan ze zich ook bezighouden met de ontwikkeling van auto's voor de openbare weg, die zo kunnen profiteren van de expertise die opgedaan werd in de racerij. Dan hebben we het in de eerste plaats over sportmodellen zoals de Saab 9-3 Viggen of de Renault Clio V6, al namen ze ook het ontwikkelingswerk van de Aston Martin DB7, de Jaguar XJ220 en de Volvo C70 voor hun rekening.
Onze persoonlijke favoriet is de JaguarSport XJR-15, die ontwikkeld werd als soort straatversie van de toenmalige enduranceracers. Niet alleen omdat deze uit 1991 stammende supercar nog steeds een streling voor het oog is, maar ook omdat de XJR-15 pionierde met een structuur uit koolstofvezel én omdat er een V12 in de achtersteven lag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!