Hoewel Honda weigert om alles in te zetten op elektrisch alleen, gaat de Japanse constructeur toch zwaar investeren in batterij-elektrische auto's, met een eerste model dat in 2024 zal worden gelanceerd op basis van door General Motors ontwikkelde technologie. Tegen 2030 zouden nog 29 andere batterij-elektrische voertuigen (BEV's) moeten volgen onder de merken Honda en Acura.
Vele zullen gebruikmaken van het nieuwe e:Architecture-platform dat door Honda werd ontwikkeld, terwijl meer betaalbare modellen vanaf 2027 zullen worden ontworpen op een gemeenschappelijk platform met General Motors. Daarnaast willen de Japanners een eigen oplaadnetwerk opzetten dat vergelijkbaar is met Tesla's netwerk van Superchargers.
Een SUV om mee te beginnen
De eerste batterij-elektrische Honda na de stadsauto e wordt een SUV met de naam Honda Prologue. Die is gebaseerd op het door General Motors ontwikkelde Ultium-platform en de batterijtechnologie van het Amerikaanse concern. Hij zal worden gevolgd door een meer premium SUV onder het merk Acura: de ZDX.
Maar de fans van het merk hoeven zich geen zorgen te maken: er zitten ook twee batterij-elektrische sportwagens bij de 30 aangekondigde modellen voor de wereldwijde markt. Dat totaal zal dus BEV's van Honda en Acura omvatten, maar ook die van de joint venture tussen Honda en Sony onder het merk Afeela, met een grote sedan als eerste model.
Tesla kopiëren
Het andere belangrijke onderdeel van Honda's elektrische plan, dat waarschijnlijk de oprichting van een aparte divisie rechtvaardigt, betreft het opzetten van een eigen oplaadnetwerk naar het voorbeeld van Tesla met zijn Superchargers om nieuwe commerciële mogelijkheden te openen.
Een piste die ook wordt overwogen door andere grote constructeurs zoals General Motors – samen met Honda? – Mercedes en Volvo. Een stap die zinvol is nu Tesla zijn netwerk openstelt voor modellen van andere merken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!