McLaren heeft verrast op Genève met een afbeelding van een nieuw ‘Grand Tourer’-model. Deze sportieve coupé voor lange afstanden maakt deel uit van het Track25-plan dat het gamma uitbreidt met 18 modellen. Er is nog geen sprake van een 2+2-model, maar McLaren denkt erover na volgens zijn ceo Mike Flewitt. De uitdaging is om twee achterstoelen te plaatsen in een auto waarvan de wielbasis kort moet blijven voor de handling.
Hybride
Maar er is eerst een andere grote hindernis te nemen: de hybridisatie. De milieunormen geven McLaren weinig keus. De fabrikant zal hybride oplossingen moeten aanbieden. De eerste moet in 2021 komen. Die zal werken met een elektromotor op de achteras. Dat zou het gewicht met ongeveer 40 kg doen toenemen, maar de toename in koppel en kracht zou dit overgewicht moeten compenseren. Bovendien belooft Flewitt een CO2-uitstoot voor zijn supercar die gelijkstaat aan die van een huidige Ford Fiesta. Een versie met een elektromotor voorin zit ook in de pijplijn. Bij dat model zorgt het voor een meergewicht van 120 kg, maar de tractie zal er wel door toenemen. Tenslotte kan McLaren misschien in 2023, maar zeker in 2025 overschakelen op elektrificatie met solid state-batterijen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!