Wie zijn hart vasthield voor het smoelwerk van de nieuwe BMW 5 Reeks kan gerust ademhalen. De groteske nieren nóch de gesplitste koplampen werden weerhouden voor de G60-generatie, waardoor het lijnenspel vertrouwd en makkelijk verteerbaar overkomt.
Zoals we dat ook zagen bij de nieuwe Mercedes E-Klasse (W214), binnenkort de grote concurrent voor de nieuwe BMW 5. Net zoals zijn grote concurrent uit Stuttgart, wordt het gamma van de 5 Reeks gauw uitgebreid met een Touring-variant (lente 2024).
Leuk om weten: ook de elektrische i5 krijgt een breakversie. En natuurlijk is er sprake van een hardcore M5, aangedreven door de plug-inhybride V8-biturbo van de BMW XM.
Performance Aero
De achterpartij is een evolutie van de nieuwe BMW 7 Reeks, maar van al te voorspelbare baboesjka-ontwerpen is geen sprake (meer). BMW omschrijft de vormgeving van de nieuwe 5 Reeks als elegant, toch wil het koetswerkontwerp ook een zekere sportiviteit uitstralen.
Kijk maar naar de wielen, tot 21 duim groot om de dikkere batterijvloer van de BMW i5 te camoufleren. Die elektrische modellen komen met zogeheten Performance Aero-velgen met lamellen die zich openen en sluiten op de luchtweerstandscoëfficiënt te optimaliseren, met een knappe cx-waarde van 0,23 als resultaat.
De nieuwe BMW 5 Reeks kreeg opnieuw een groeistuip, want de lengte van het koetswerk nam met 10 centimeter toe. Ook de wielbasis groeit met 2 centimeter, ruimte waar vooral de inzittenden van moeten profiteren. De standaard vierwielsturing moet er intussen voor zorgen dat de G60 vlot hoekt, samen met de optionele anti-rolstabilisatie die we al van het uitgaande model kennen.
Curved displays
In de cockpit van de nieuwe BMW 5 Reeks blijft de Beierse constructeur trouw aan de driver focus die het sinds jaar en dag predikt. Niet langer door de middenconsole zoals vroeger naar de bestuurder toe te keren, wel door de geschakelde displays een kromming te geven.
BMW spreekt dan van over curved displays, maar zet de passagiers daarmee zeker niet buitenspel. Op het centrale scherm van het infotainment kan je kortfilms streamen en games spelen, zodat het ook tijdens de onvermijdelijke laadstops aangenaam vertoeven blijft in de elektrische BMW i5.
Hybride, PHEV én elektrisch
De G60-generatie is de eerste en wellicht enige BMW 5 Reeks die drie soorten aandrijflijnen ondersteunt. Dankzij de flexibele CLAR-architectuur die ook de i4 en de 7 Reeks gebruiken, heb je de keuze tussen mildhybride, plug-inhybride én elektrische aandrijfgehelen.
Initieel komt de nieuwe BMW 5 Reeks met twee verbrandingsmotoren op benzine (520i) én diesel (520d), allebei beschikbaar met achter- of vierwielaandrijving (xDrive). Ook de elektrische BMW i5 krijgt twee versies: de achterwielaangedreven eDrive 40 en de vierwielaangedreven M60. Begin 2024 volgen nog twee PHEV-varianten, maar die worden steeds minder interessant voor de Belgische (fleet)markt.
- BMW 520i (xDrive)
- BMW 520d (xDrive)
- BMW 530e PHEV
- BMW 550e xDrive PHEV
- BMW i5 eDrive 40
- BMW i5 M60 xDrive
Specificaties, rijbereik en laadkenmerken BMW i5
De nieuwe BMW i5 eDrive 40 houdt het bij een elektromotor die goed is voor een piekvermogen van 340 pk. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 82 kWh en belooft een rijbereik van 582 kilometer. De BMW i5 M60 gebruitk dezelfde accu, maar moet reeds na 516 kilometer aan de stekker.
Die laadpauzes zouden niet meer dan een half uur in beslag mogen nemen om weer van 10 tot 80% batterijstatus te gaan, dankzij de maximale DC-laadsterkte van 205 kW. AC-laden gebeurt in principe aan 11 kW, tenzij je voor de optionele 22 kW lader opteert (die standaard is op de BMW i5 M60). Het geautomatiseerde Plug & Charge-systeem maakt nu ook bij BMW zijn opwachting, met de mogelijkheid om tot 5 verschillende providers te installeren.
De BMW i5 M60 gooit twee elektromotoren in de strijd, samen goed voor een systeemvermogen van 601 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. Je herkent de i5-modellen van de nieuwe BMW 5 Reeks aan hun gesloten grille, de M Performance-variant aan zijn zwarte accenten.
Prijs en leveringen?
Met een Duitse basisprijs van 57.000 euro is de nieuwe BMW 5 Reeks weer een streepje duurder geworden. De verbrandingsmotoren mogen dan wel op hun laatste benen lopen, kopers betalen automatisch mee voor het ontwikkelingswerk dat het veelzijdig CLAR-platform met zich meebrengt.
Vervang de viercilinder met turbo door een elektromotor met batterijen en de rekening loopt op tot minstens 72.000 euro in Duitsland, terwijl de elektrische M60-topversie er net geen 100.000 euro gaat kosten. BMW verdedigt die prijspolitiek door te stellen dat het basisinterieur met stoffen bekleding passé is, vervangen door sportstoelen die standaard met Veganza-ecoleder overtrokken zijn.
Maar ach, wie maalt er om basisprijzen als de gemiddelde afleverprijs met opties ver daarboven ligt en vooral door TCO en restwaardeberekeningen bepaald wordt in een bedrijfswagenland als België…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!