UPDATE Inmiddels zijn ook de Belgische prijzen van de Lotus Eletre S en Eletre R bekend! De eerste leveringen staan gepland voor het einde van 2023.
In 2018 definieerde Lotus-eigenaar Geely het Vision80-plan, dat de Britse sportwagenfabrikant tegen 2028 moet omvormen tot een elektrische premiumspeler. De nieuwe hyper-SUV Eletre mag als eerste van een reeks elektrische ‘Lifestyle’-modellen vormgeven aan die radicaal andere toekomst.
Lotus Brussels
Naast een sterk productoffensief dat de volgende vier jaar in drie nieuwe Lifestyle-EV’s moet resulteren, gaan ook de bestaande structuren op de schop. Mede door de Brexit krijgt Europa voor het eerst een vaste vertegenwoordiging in Amsterdam, die zal instaan voor de Europese marketing, sales en aftersales.
Dat betekent dat het bestaande dealernet gerevalueerd wordt, ook in België, waar de concessie Sterckx-De Smet al heeft toegezegd om als Lotus Brussel door te gaan. Bij dat alles hoort eveneens een nieuwe merkidentiteit (die voortaan het Lotus-logo op een zwarte achtergrond voert), een zogenoemd Agency-model (dat onlineverkoop met fysieke Experience Centers gaat combineren) en natuurlijk een nieuw gamma wagens (dat louter elektrisch gaat zijn).
Veel binnenruimte, kleine koffer
De Eletre, wat in het Hongaars ‘tot leven komen’ betekent, is de eerste telg van Lotus’ nieuwe EV-gamma. Het is een forse cross-over geworden met een lengte van 5,10 meter, een breedte van 2,13 meter, een hoogte van 1,63 meter en een wielbasis van 3,02 meter. Die laatste waarde levert de ‘Type 132’, zoals de Lotus Eletre intern heet, flink wat beenruimte achterin op. Daar kun je opteren voor twee afzonderlijke stoelen met een infotainmentscherm ertussen of voor een klassiekere achterbank met drie zitplaatsen.
Het koffervolume van de Lotus Eletre bedraagt maar 400 liter, omdat de binnenruimte op Aziatische markten primeert op laadvolume. En omdat ontwerper Ben Payne de lucht optimaal wilde geleiden voor extra rijbereik. Voorin springt vooral het kleine sportstuur in het oog, samen met de minimalistische infobalken voor bestuurder en passagier. Het 15,1 inch grote infotainmentscherm kan vlakker gepositioneerd worden om minder af te leiden tijdens het rijden.
Rijbereik van 600 km
Om een WLTP-rijbereik van 600 kilometer uit de meer dan 100 kWh grote batterij te kunnen halen, is een goede luchtgeleiding prioritair voor de Lotus Eletre. Hethel trekt daarvoor lessen uit de ontwikkeling van de hypercar Evija en zegent zijn zelfverklaarde hyper-SUV met een poreus design dat de lucht niet alleen rond, maar ook door de wagen leidt. Getuige daarvan de actieve grille met het Lotus-driehoekmotief vooraan, of de forse luchtinlaten die over de voorste koffer en richting de banden leiden.
Ook de achteruitkijkcamera’s helpen mee, net als de luchtuitlaten achter de banden en boven aan de D-stijlen. Hoeveel Cx-winst al die ingrepen opleveren, wil Lotus nog niet zeggen. Wel geven de Britten alvast mee dat de opvallende lichtsignatuur voor- en achteraan zowel de batterijstatus als het oplaadproces kan illustreren, net zoals de sfeerverlichting vanbinnen ook voor gevaren kan waarschuwen.
Level 4 en 800 volt
Elke Eletre, die in China van de band loopt en vanaf 2023 in Europa wordt geleverd, is in principe klaar om volledig autonoom te rijden. Kijk daarvoor maar naar de uitschuifbare sensoren en lidarvoorzieningen boven de voorwielen en op het dak. In eerste instantie houdt Lotus het evenwel bij de courante Level 2+-toepassingen, die de voorwaartse en zijdelingse bewegingen op de snelweg kunnen controleren. De reglementeringen op de verschillende wereldmarkten zullen bepalen of en wanneer de automatische piloot ontsloten wordt.
Dat kan zowel bij bestelling als achteraf via een over-the-air-optie. De Louts Eletre beschikt namelijk over een 5G-connectie die ook gelinkt wordt aan een telefoonapplicatie om de autonome parkeerfunctie te ontsluiten. De lijst met veiligheidssystemen is tot slot zo lang en omvangrijk als je anno 2022 van een premiumconstructeur verwacht, terwijl opladen dankzij de 800-voltarchitectuur met maximaal 350 kW kan op gelijkstroom en met 22 kW op wisselstroom.
Meer dan 900 pk en minder dan 3 seconden
Al het voorgaande mag dan wel net zo on-Lotus klinken als de afkortingen SUV en EV zelf, het internationale team (met vestigingen in China, Zweden, Duitsland en natuurlijk Engeland) heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om de Eletre als een echte Lotus te laten rijden. De specs klinken alvast veelbelovend:
- Lotus Eletre S: 603 pk en 710 Nm, 0-100 km/u in 4,5 seconden, topsnelheid van 258 km/u
- Lotus Eletra E: 905 pk en 985 Nm, 0-100 km/u in 2,9 seconden, topsnelheid van 265 km/u
Naar goede gewoonte is er ook aan het gewicht gedacht. Door veelvuldig gebruik te maken van (zichtbaar) carbon en aluminium hebben de ontwerpers de wagenmassa rond de 2 ton kunnen houden – veel voor een Lotus, maar weinig voor een elektrische SUV in dit segment.
Luchtvering met continu variabele schokdemping is standaard, vierwielsturing een optie. Zelfs opvallende Lotus-tinten zoals Seneca Blue en Hethel Yellow behoren tot de mogelijkheden. De Chinezen houden nu eenmaal van kekke kleurtjes, net zoals ze op ruime SUV’s kicken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!