Na zijn voorstelling op het salon van Genève in maart van dit jaar gaat de commerciële carrière van de Fiat 500 Abarth vanaf 19 juli van start in Frankrijk, Nederland, Italië, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Griekenland. Wij Belgen zullen nog iets langer moeten wachten.
De 135 pk sterke turbomotor heeft een kleine verlenging van de neus noodzakelijk gemaakt. De 500 is niet alleen sportief van inborst, maar ook van uiterlijk. Het hele koetswerk lijkt wel zijn spieren op te spannen. Ook het interieur oogt vrij 'racy' met specifieke stoelen, aluminium pedalen, leer en een turbodrukmeter. De verschillende velgen waaruit de klant kan kiezen zijn zestien tot zeventien duim groot. En uiteraard is het Abarth-schorpioenlogo her en der te vinden.
Vooraan op de neus van de 500 Abarth zijn drie luchtinlaten te zien met een groter middendeel. Ook in de zijkant van de voorbumper zijn twee symmetrische luchtinlaten te zien die net voor de twee intercoolers staan die je erdoorheen kan zien. Achteraan is ook een specifieke bumper gemonteerd, een diffusor, een dubbele uitlaat en een dakspoilertje.
De Fire 1.4 16V Turbo hoort bij de nieuwe T-jetfamilie van Fiat die het downsizing-principe aanhangt. Hij is 1.368 cc groot en haalt daaruit 135 pk bij 5.500 o/m en 180 Nm bij 2.500 o/m. Via een Sport-knop kan een overboost worden geactiveerd waardoor het koppel stijgt tot 206 Nm bij 3.000 o/m. Een druk op die knop spreekt een andere motorsturing aan, verhoogt de turbodruk en wijzigt ook de elektrische stuurbekrachtiging. Het koppel wordt aan de voorwielen doorgegeven via een manuele vijfversnellingsbak. De 500 Abarth haalt een top van 205 km/h en spurt naar 100 km/h in 7,9 seconden. Bij een rustige rijstijl zou het verbruik volgens Abarth moeten beperkt blijven tot 5,4 l/100 km. De viercilinder voldoet bovendien aan de Euro V-normen.
Vooraan bestaat het onderstel uit McPhersons, achteraan staat de 500 op een torsieas. Het remsysteem is aangepast aan het grotere prestatiepotentieel, met vooraan geventileerde schijven van 284 millimeter en op de achteras twee volle remschijven van 240 millimeter. De elektronica houdt alles in de gaten via het ABS met EBD (remkrachtverdeling), ESP, een trekkrachtcontrole, een wegrijhulp voor op hellingen en een noodremhulp. Ten slotte is de 500 Abarth ook de eerste auto binnen de Fiat-groep met TTC (Torque Transfer Control) en GSI (Gear Shift Indicator). Het eerste systeem optimaliseert de koppeloverdracht naar de wielen, het tweede geeft schakeladvies aan de bestuurder. De werking ervan hangt af van de rijstijl. Normaal probeert het systeem om zuinigheid te stimuleren, maar na een druk op de Sportknop zou hij de prestaties moeten helpen verbeteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!