Het was de eigenste 'Alfa' van het merk - CEO Jean-Philippe Imparato - die ons tijdens een Team-meeting de naam toevertrouwde. 'Ik heb altijd gezegd dat het geen Brennero zou zijn, en kijk, ik hou woord. Het wordt de Milano.' Een naam gekozen als eerbetoon aan de roots van het merk. Maar even goed een Made in Italy-statement.
Wat enigszins vreemd is gezien de SUV uit het B-Segment - net als de Jeep Avenger en Fiat 600e - in Polen van de band zal rollen.
STLA Small: specs en rijbereik Alfa Milano?
Niet toevallig. De Milano bouwt namelijk op hetzelfde eCMP-platform (ondertussen omgedoopt tot STLA Small) als de Jeep en Fiat, waardoor hij ook aandrijftechnisch zal aansluiten bij zijn twee neven. Verwacht dus de 1,2 liter e-Hybrid - en dat in twee vermogens, vermoedelijk 100 en 130 pk - evenals twee elektrisch opties.
Van de 156 pk sterke M3-synchroonmotor met zijn 54 kWh batterij zijn we vrij zeker, maar voor elektrovariant nummer twee blijft het gissen tot de officiële voorstelling in april. Het enige wat Imparato daar al wou van weggeven, is dat de Milano in eerste instantie gelanceerd zal worden als Veloce-topuitvoering, waarbij de elektrische pk's over de vier wielen worden verdeeld. Met andere woorden, verwacht je eveneens aan een versie met twee elektromotoren.
En wat met een Quadrifoglio? Het wordt niet uitgesloten, maar we kregen evenmin een volmondige 'ja'. 'Laat ons eerst afwachten hoe de Milano wordt onthaald. Het zal immers van de verkoop afhangen of we de middelen vrij kunnen krijgen nodig voor de ontwikkeling een Quadrifoglio. Als er al vraag naar zou zijn. Want ook dat valt te bezien.'
Alfa-DNA
We zouden ons wel mogen verwachten aan een sportieve inborst en een hoogstaande afwerkingskwaliteit, want 'ook de Milano zal baden in het Alfa-DNA.' Aldus Imparato. Waarna hij er fijntjes aan toevoegde dat het ding - voor een SUV uit het B-segment - ook verrassend ruim zou zijn. Praktische gemak waarmee Imparato vooral aan wou geven dat deze Alfa Romeo er zou zijn voor iedereen.
'Ik weet dat we met de Stelvio en Giulia in een klasse spelen waar niet iedereen toegang toe heeft. Een drempel die we nu drastisch verlagen met de Milano. We denken dat we nu financieel een zeer interessant aanbod hebben om heel wat oude bekenden van het merk (met name, (voormalige) MiTo en Guilietta-eigenaars) - net als een pak nieuwe geïntresseerden - achter het stuur van een Alfa te krijgen.'
Klanten die ook uit alle windrichtingen kunnen komen. Alfa Romeo wil zijn Milano dan ook aanbieden van Azië tot Zuid-Amerika en van Europa tot Australië.' Als een markt de Milano wil, kan ze hem krijgen. Waarbij we het trouwens aan de regio's laten te kiezen met welke aandrijving dat dan is. Niet alle landen zullen dus kunnen beschikken over alle motorisaties.'
Nu, vooraleer er wordt gejuichd voor zoveel democratie: de Milano wil zich meten met de nieuwe Mini Countryman. En laat dat nu niet meteen de goedkoopste B-SUV zijn...
Op naar 2027
Imparato had ook nog wat eigen lof. Onder zijn bewind was Alfa Romeo namelijk opnieuw geld beginnen verdienen. Ten opzichte van 2020 waren de netto-inkomsten zelfs met 70 procent gestegen. Een GD Power-studie liet dan weer verstaan dat ook het klantenvertrouwen een enorme boost had gekregen, wat zo zijn effecten had op de restwaarde. Die zou nu namelijk in het verlengde moeten liggen van de andere premiummerken.
Succes dat evenwel niet (meer) komt vande Giulia en Stelvio. Liefst 60 procent van het volume zijn Tonale's. 'Ik gok dat die ratio drastisch zal worden bijgesteld eens de Milano er is. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik verwacht toch een aandeel van 40 procent voor de Milano. Gestel dat we dat zouden halen, dan is dat bijzonder goed nieuws voor Alfa Romeo. De profit per unit van de Milano ligt namelijk het hoogst van alle Alfa's. Daardoor zou ook onze net revenu met 40 tot 50 procent kunnen stijgen.'
Geld dat kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Een toekomst waar Imparato ook al even de sluier van oplichtte. 'In 2025 volgt een C-segments-Alfa, in 2026 eentje voor het D-segment. En ja, één van die twee zal de nieuwe Giulia zijn. Ik heb altijd gezegd dat Alfa geen SUV-merk zou worden en ook daar zal ik mijn woord houden. Ik geloof nog altijd sterk in de berline als koetsvorm. Nu meer dan ooit zelfs. Aerodynamica speelt immers een cruciale rol in de elektrische ontwikkeling. Niets zo efficiënt daar dan een sedan.
Al hoeft het daar niet te stoppen. We hebben ook al gekeken naar een opvolger van de GTV. Want ook dat is Alfa Romeo. Uiteraard, voornamelijk EV's. Da's geen geheim, met ons '0 tot 0'-plan (van 0 elektrische wagens naar 0 uitstoot) hebben we duidelijk aangegeven dat we in 2027 alleen nog CO2-neutrale wagens uit willen brengen. Overigens - ik kan daar natuurlijk niet verder over uitwijden - maar de modellen die eraan zitten te komen, moeten niet meer bedacht worden. Die zijn allemaal ontworpen en sommigen zitten zelfs al in volle ontwikkeling. Processen die alleen maar kunnen blijven lopen mits de nodige fondsen. Zie je nu waarom de Milano zo belangrijk is voor onze toekomst?'
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!