Alfa Romeo doet zichzelf een cadeautje voor zijn 110e verjaardag en plakt de iconische GTA-badge op de Giulia, waarmee er een nieuw topmodel én een concurrent voor de Jaguar XE SV Project 8 wordt gecreëerd. De Giulia GTA is dankzij het veelvuldig gebruik van koolstofvezel 100 kilo kwijt vergeleken met de Q, waarmee zijn leeggewicht op amper 1.520 kilo komt. Dankzij de nu 540 pk sterke 2.9 V6 biturbo (+ 30 pk) kan hij met Launch Control in 3,6 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Gespierd
De Giulia GTA is direct te herkennen aan zijn gespierde bodykit uit carbon die gezamenlijk werd ontwikkeld met Sauber Engineering en het Alfa Romeo F1-team. Daarmee is de Giulia GTA ook 50 millimeter breder dan de Q, wat plaats biedt voor de grote 20 inch centerlock-velgen. Achter de wielen zie je nieuwe koolstofkeramische remmen. Let ook op de centrale Akrapovic-uitlaat van titanium tussen de dikke diffusor uit carbon. Als kers op de taart is er in het interieur veelvuldig gebruik gemaakt van Alcantara om de sportieve sfeer te onderstrepen.
Twee varianten
Net als de Jaguar Project 8 kan je deze Italiaan in twee smaakjes krijgen. Er is de GTA met vier zitplaatsen en een subtieler spoilerpakket, maar je kan ook kiezen voor de GTAm (voor modificata) zonder achterbank, maar met plek voor helmen en een brandblusser, een rolkooi en zespuntsgordels in de racekuipen. Langs de buitenkant herken je de GTAm aan zijn extra grote achtervleugel die voor meer downforce moet zorgen. Beide modellen zijn wel straatlegaal. Er worden slechts 500 exemplaren gebouwd van de GTA(m), dus snel zijn is de boodschap. De prijs is op aanvraag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!