De Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir (benzine) met 163/170 pk en de even krachtige 2.0 JTDM (diesel) kunnen voortaan als optie worden gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele, droge koppeling en zes versnellingen. Die kan de volgende versnelling al klaarzetten terwijl de vorige nog is aangekoppeld. In combinatie met een stop-startsysteem laat deze vondst het verbruik en de CO2-uitstoot dalen. Voor de benzinemotor wordt een winst van 16 g/km (CO2) gemaakt, van 137 naar 121 g/km, de diesel zakt met 5 gram, van 124 naar 119 g/km.
Om onnodige schakelmanoeuvers te vermijden en om de verlangens van de bestuurder te voorspellen communiceert de versnellingsbak met de stuurinrichting, de remmen, het gaspedaal, het DNA-systeem, het stop-start, het ABS, de motor en een hellingshoeksensor. Hoe dan ook kan de bestuurder steeds zelf ingrijpen via schakelhendels aan het stuur. In combinatie met de 1.4 kost hij 26.190 euro, voor een diesel met TCT betaal je 27.990 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!