De nieuwe Alpina B8 Gran Coupé baseert zich niet op de M8, maar op de M850i. Tussen de voorwielen ligt een V8-biturbo met een cilinderinhoud van 4,4 liter, maar blok is wel flink opgevoerd. Het piekvermogen bedraagt 612 pk en het maximumkoppel 800 Nm, dat beschikbaar blijft tussen de 2.000 en de 5.000 toeren per minuut.
Volgens de officiële cijfers kan de Alpina B8 in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten en zonder enige inspanning 323 km/h halen. Het koelsysteem werd met 50% verhoogd om deze krachtige motor efficiënt te koelen. Deze 8 Reeks Gran Coupé beschikt sowieso over de xDrive-vierwielaandrijving, schakelen doe je via de Switch-Tronic gedoopte achttrapsautomaat van ZF-origine. Om de auto tot stilstand te brengen, zijn de wielen uitgerust met krachtige geperforeerde remschijven met een diameter van 395 mm vooraan en 398 mm achteraan, vastgeklemd door blauwe Brembo vierzuigerremklauwen.
Maar een goede Alpina gaat niet alleen over snel gaan in een rechte lijn en hard remmen. Om ervoor te zorgen dat de auto zijn reputatie eer aan doet, zijn de ophangingen verstijfd met speciale Eibach-veren en zijn de instellingen voor de vierwielaandrijving en de vier stuurwielen herzien.
Klasse boven brute kracht
Nu draait het in Buchloe niet om pure prestaties, het is de manier waarop die prestaties tot stand komen waarmee de Alpina B8 Gran Coupé zich onderscheidt van een BMW M8. Het gaat niet om brute kracht, maar om klasse. Dat zie je aan het koetswerk, dat een mooiere balans tussen gespierd en stijlvol kan voorleggen dan de M-versie van de BMW 8 Reeks.
Ook binnenin heerst een exclusief sfeertje dat zich op gefortuneerde meerwaardezoekers richt. Maar vergis je niet, de onderstelmodificaties van de Alpina B8 zorgen ervoor dat het geboden comfort hand in hand gaat met heftige rijsensaties. De prijs? In Duitsland kost deze Gran Coupé minstens 161.200 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!