De Aspid doet een beetje denken aan de Donkervoort GT. Dat mag geen verrassing heten, want hij neemt er de belangrijkste recepten van over: de look van een Seven, een laag gewicht, een minimum aan luxe en een gespierde motor. IFR heeft daarbij expliciet gekozen voor een gesloten koetswerk en zo extreem mogelijke prestaties. Het chassis in aluminium en koolstofvezel weegt nauwelijks 700 kilo. Als je dan weet dat de tweelitermotor in atmosferische versie 270 pk levert en in compressorversie zelfs 400 pk, dan is het niet verrassend dat hij naar 100 km/h spurt in minder dan 3 seconden. Bovendien geeft IFR aan dat de elektronica aan boord erg gesofisticeerd is en dat je allerlei configuraties naar wens kan instellen via een centraal scherm. Bovendien is de auto zodanig ontwikkeld dat hij zowel straat- als circuitlegaal is.
IFR werkt al vijf jaar aan de ontwikkeling van dit project dat voor het eerst live aan het grote publiek zal worden voorgesteld op 22 juli, de eerste dag van het salon van Londen. We weten niet van waar de tweelitermotor komt, maar IFR herwerkte hem zo grondig dat het er eigenlijk niet toe doet: het bedrijf laat verstaan dat het uit bijna om het even welke tweeliter motor hetzelfde vermogen kan halen. In atmosferische vorm levert hij zoals we al zeiden 270 pk, maar in drukgevoede vorm schopt hij het tot 400 pk, wat betekent dat er voor elke ton wagengewicht 570 paarden klaarstaan. In die configuratie belooft IFR een spurt naar 100 km/h in slechts 2,8 seconden en naar 160 km/h in 5,9 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/h.
Sterke sensaties zijn dus gegarandeerd, temeer omdat de Aspid tot 1,6 g kan trekken aan zijdelingse versnelling, cijfers waarvan zelfs de meest ervaren racers onder de indruk zijn. De basisprijs is gefixeerd op ongeveer 95.000 euro. Maar dat is dan zonder de talrijke mogelijke opties waarmee je de auto kan personaliseren. IFR belooft dat elke Aspid daardoor uniek zal zijn. Een full option-model kan zomaar even in prijs verdubbelen. De eerste klanten zullen in de zomer van 2009 met hun bolide kunnen rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!