"De bedoeling was de mooiste wagen ter wereld te ontwerpen, en ik denk dat we daarin geslaagd zijn", verklaarde Marek Reichmann, designverantwoordelijke van Aston Martin. De nieuwe DB11 zal aangedreven worden door een nieuwe, huiseigen 5,2 liter grote biturbo-V12 (600 pk), die uitgerust is met een variabele distributie, een stop-startsysteem en cilinderuitschakeling (een première voor het merk). Zonder verder uit te wijden kondigt Aston Martin een daling aan van het verbruik en de uitstoot met 20 procent. Deze nieuwe Aston is ook de eerste die zal gebruikmaken van Mercedes-elektronica. Het gaat dan meer bepaald over de motorsturing en de sturing van de versnellingsbak, maar ook over het infotainmentsysteem en de actieve rijhulpsystemen. Tot slot zal de DB11 later beschikbaar worden met een drukgevoede V8, die ook van Mercedes afkomstig is.
Licht en evenwichtig
De DB11 is gebouwd op een nieuwe architectuur van aluminium die hij deelt met de Vantage (en de toekomstige Vanquish). Het gaat om het lichtste en stijfste platform ooit geproduceerd door Aston Martin. De nieuwe DB11 is langer (4.739 millimeter), breder (2.060 millimeter) en lager (1.279 millimeter) dan de DB9. De coupé rust ook op een langere wielbasis (+ 65 millimeter), waardoor de V12 meer naar achteren geplaatst kon worden, voor een betere gewichtsverdeling (51/49), en er ook Isofix-kinderstoelen achterin gemonteerd kunnen worden.
Drie rijmodi
Dankzij een schakelaar aan het stuur kan de bestuurder kiezen uit drie rijmodi: GT, Sport en Sport Plus, die in oplopende mate voor een steviger reactie zorgen van de motor, de overbrenging, de elektrische stuurbekrachtiging en de vectoriële verdeling van het koppel. Een aparte knop verhoogt ook de stijfheid van de adaptieve Bilstein-schokdempers.
Racestroomlijn
De DB11 beschikt over twee aerodynamische systemen die geïnspireerd zijn op de racerij en die meer specifiek ook terug te vinden zijn op de Aston Martin Vulcan. Het eerste systeem, Curlicue geheten, vermindert het lifteffect op de voortrein. Het evacueert de lucht onder hoge druk aan de bovenkant van de wielkasten, via openingen in de zijvleugels. Het tweede systeem, Aeroblade genaamd, maakt gebruik van de gekanaliseerde luchtstroom bij hoge snelheid en gedraagt zich als een virtuele achterspoiler. Zo wordt downforce gecreëerd zonder dat een indrukwekkende achtervleugel nodig was. Bij hogere snelheden komt wel automatisch een kleine actieve spoiler naar boven, waardoor de Aeroblade nog doeltreffender wordt, zonder de luchtweerstand noemenswaardig te verhogen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!