Ondertussen zijn zowat alle fabrikanten van sport- en luxewagens bezweken. Bij McLaren houden ze beide benen nog even stijf, maar ook Ferrari gaat binnenkort overstag. Samen met de Lamborghini Urus en de Maserati Levante wordt die SUV uit Maranello wellicht de grootste concurrent voor deze DBX, de eerste SUV van Aston Martin. Het moet het populairste model uit het huidige portfolio worden, net zoals gelijkaardige SUV’s dat de vorige jaren ook al voor andere "voormalige" sportwagenspecialisten werden. De Britten nemen er zelfs een nieuwe fabriek in Wales voor in gebruik. De eerste leveringen zijn voor de lente van 2020 gepland.
Eendenstaart
Lamborghini bewees al dat je zelfs een stukje van je sportwagen-dna in zo’n SUV-koetswerk kan steken. Het leverde duidelijk ook Aston Martin het betere soort inspiratie op. De vele foto’s van gecamoufleerde prototypes hadden ons wat ongerust gemaakt, maar daar was blijkbaar geen reden toe. Het 5.039 millimeter lange, 1.998 millimeter brede en 1.680 millimeter hoge productiemodel ziet er in profiel best wel sportief uit, met een geslaagde mix van scherpe lijnen en wulpse rondingen én een opvallende C-stijl. Het dak wordt visueel doorgetrokken met een flinke spoiler, er staat er als een soort eendenbek ook nog eentje onder de achterruit.
Voor vrouwen
Het instrumentenbord oogt vrij sober en eerder klassiek. Indrukwekkend is het brede scherm in de middenconsole. De ontwerpers zeggen zich bij het plaatsen van de bedieningen te hebben laten leiden door de feedback van de dealers (en dus hun sportwagenklanten) én er een blijkbaar speciaal voor samengestelde "vrouwelijke adviesraad’" We stampen dan ook een open deur in als we vertellen dat de vrouwelijke helft van het klantenbestand van dit soort merken tegenwoordig liever in een SUV dan in een sportwagen stapt. Mijnheer rijdt naar het werk met de Vantage, mevrouw zal de DBX wel nemen.
Vijf zitplaatsen
De van raamloze zijruiten voorziene DBX is de eerste Aston met vijf volwaardige zitplaatsen. De achterbank laat zich in een 40/20/40-verhouding opsplitsen en neerklappen, waarna je de in de standaardtrim al 632 liter grote laadruimte dus nog aanzienlijk kan uitbreiden. De fabrikant voegt er in pure Skoda-stijl nog enkele leuke opties aan toe. Zo zijn er onder meer een sneeuw- én een huisdierenpakket beschikbaar. In het eerste geval kan je skilaarsen opwarmen, in het tweede krijg je een draagbare wasinstallatie mee om de hond na een wandeling toch weer proper aan boord te laten klauteren.
Duwen en trekken
De DBX staat op een nieuw platform en zowat de hele wagenstructuur is, net als bij de sportwagens van het merk, van aluminium. Daardoor weegt de auto (leeg) ‘slechts’ 2.245 kilo, terwijl de stijfheid van het geheel hem zowel op als naast het asfalt uitzonderlijk dynamisch maken. Dat is toch de Aston Martin-uitleg waar we het voorlopig, in afwachting van een eerste test, mee moeten doen. De Britse SUV komt met luchtvering en beschikt ook over adaptieve dempers en een elektrische (48 volt-)antirolcontrole, eARC gedooopt. Het eerste systeem laat toe het koetswerk met 4,5 centimeter te verhogen of met 5 centimeter te verlagen. Handig op het terrein én voor het laden en lossen van zwaardere spullen. Het trekvermogen bedraagt 2.700 kilo.
V8-biturbo
Over een mogelijke hybride variant zwijgt Aston Martin nog in alle talen, voorlopig wordt maar één krachtbron aangeboden. Dat is een nieuwe variant van de uit de DB11 en Vantage bekende 4 liter-V8, in de DBX is die turbomotor goed voor 550 pk en 700 Nm. Met alleen een niet te zware chauffeur aan boord, rijdt hij na 4,5 seconden desgewenst al 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 291 km/u, bij een (veel) rustigere rijstijl helpt de automatische cilinderdesactivatie het verbruik beperken. Tot een WLTP-gemiddelde van 6,98 liter per 100 kilometer zelfs, wat overeenkomt met een CO-2-uitstoot van 269 gram per kilometer. Nu ja, in afwachting van een officiële homologatie zijn dat nog ‘schattingen’. Het hoge vermogen en dito koppel worden naar de ondergrond gestuurd via een negentrapsautomaat met koppelomvormer. De auto beschikt natuurlijk ook over een vierwielaandrijving (met diverse rijmodi) én actieve differentiëlen. Er zit er eentje centraal, de achteras is voorzien van een gelimiteerd (eDiff-)slipdifferentieel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!