Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Laatste open doekje voor de Aston Martin V12 Vantage Roadster

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-08-2022

Net als bij de coupé, leidt Aston Martin ook van zijn Roadster een laatste V12 Vantage af. Neem afscheid van zijn bestiale grol, overtrainde motorblok en neuszware rijgedrag want de reeks van 249 stuks is hopeloos uitverkocht. RIP supercabriolet.

Een voor een verdwijnen de twaalfcilinders en ook Aston Martin stopt ermee in de Vantage. Er is wel nog een ererondje, want na de coupé is het de beurt aan de cabriolet om afscheid te nemen met een finale uitdraai.

Moeite hoef je niet te doen. Alle 249 stuks van de V12 Vantage Roadsters zijn de deur uit, ruim voor zijn presentatie op Pebble Beach. Dit is de meest extreme productiecabriolet van het merk uit Gaydon. Net als de coupé wordt hij aangedreven door een 5.2 V12 met dubbele turbo, goed voor 700 pk en 753 Nm. De motor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF, aangevuld met een zelfblokkerend sperdifferentieel.

Punten van verschil

Ondanks hun gelijkenissen wijken de coupé en de cabriolet op enkele punten van elkaar af. Nog het meest opvallend is de afwezigheid van een spoiler op de cabriolet. Door de gewichtstoename van 60 kilo heeft de 1.855 kilogram wegende roadster een nieuwe vooras gekregen met 50 procent meer stijfheid aan de voorzijde en 40 procent meer aan de achterzijde. Het chassis zelf is ook verstevigd. Bovendien heeft deze Aston Martin zijn eigen antirolstangen en een specifieke set veren en dempers.

Prestaties

De V12 stuwt de cabriolet van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden, ofwel 0,2 seconden minder snel dan zijn gesloten broer. Zijn topsnelheid, en het kaal scheren van zijn inzittenden, ligt op 322 km/u. Achter de lichtmetalen 21-duimvelgen bevinden zich de zeszuiger-remklauwen van het koolstofkeramische remsysteem met een schijf van 410 mm vooraan en eentje van 360 mm achteraan. Deze remmen zijn bestand tegen temperaturen van meer dan 800°C. Een ander interessant feit is dat de V12 Vantage Roaster een maximale downforce heeft van 204 kilo.

Luxeracer

Ontworpen voor temperamentvolle uitbarstingen, is deze cabriolet niettemin - en bovenal - een luxewagen. Het interieur is uiteraard afgewerkt met leder en alcantara en kan naar wens worden aangepast, bijvoorbeeld met de Performance-stoelen van koolstofvezel.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten