De Audi A1 zal enkel in Brussel worden gebouwd. Deze premium-stadsauto naar het voorbeeld van de Alfa Romeo MiTo en Mini wordt in de zomer van 2010 op de markt gebracht. In afwachting daarvan bereidt de fabriek zich voor op de nieuwkomer. Die wordt niet voorgesteld in Frankfurt in september van dit jaar. Gezien de planning zou dat wel eens kunnen betekenen dat hij zijn werelddebuut maakt... in België, zijn "geboorteland". Maar dat is nog lang niet zeker, want de A1 concept-car van 2007 werd in de herfst van dat jaar in Tokio voorgesteld en niets weerhoudt Audi ervan om de definitieve versie ook daar te onthullen.
Vanaf september van dit jaar zullen de eerste exemplaren met de hand worden gebouwd. Als voorbeeld kunnen de arbeiders van de fabriek kijken naar de negen prototypes die door de ingenieurs van Ingolstadt zijn gebouwd en die al naar Brussel zijn overgebracht. Daarna begint de bouw van de "arbeidersprototypes" die dienen voor de opleiding van de monteurs, dan volgen de eerste voorserie-exemplaren en begin 2010 gaat dan de definitieve productie van start. De voorserie-auto's zijn bestemd voor interne klanten (kwaliteitsservice, ingenieurs, technisch opleidingscentrum enzovoort), maar ook voor een glansrol op autosalons en voor de gespecialiseerde pers.
Wanneer in september het lanceringsprogramma wordt opgestart, zullen daar 150 tot 200 mensen bij betrokken zijn, aanvankelijk in een specifieke, kleine fabriek. Naast de montage van de verschillende onderdelen, houdt men zich in Brussel ook bezig met de bouw van het koetswerk. Enkel de motoren worden van buitenaf ingevoerd, vanuit Audi's motorenfabriek in het Hongaarse Györ. Wanneer de serieproductie op tempo is gekomen in zijn driedeursversie en later in zijn vijfdeursversie, zal tegelijk de band waarop de A3 Sportback wordt gebouwd geleidelijk worden gestopt.
Op dit moment bouwt men in Vorst Audi's A3 en Volkswagens Polo. De (verlengde) Polo-productie wordt stopgezet in oktober van dit jaar. De A3 zal daarna geleidelijk aan baan ruimen, voor hij volledig wordt stopgezet wanneer de A1-productie op kruissnelheid is gekomen. Het doel is om elke dag 500 auto's te bouwen op de nieuwe band die bestaat uit 450 robots. Twee ploegen zullen bij deze operatie aan de slag zijn. In Vorst werken ongeveer 2.200 mensen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!