Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A1

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-02-2010

De A1, de kleine Audi, blijft trouw aan het prototype. De auto van 3,95 meter zal in Brussel worden gebouwd en zal worden aangedreven door rechtstreeks ingespoten turbomotoren.

Audi heeft foto's vrijgegeven van de A1, zijn 'premium' stadsauto die zal worden onthuld in Genève. De nieuweling moet het opnemen tegen rivalen als de Alfa MiTo, de Mini en de Citroën DS3. Hoewel sommige details verschillen, met name het radiatorrooster, volgt de Audi A1 de stilistische lijn van het prototype Metro Project, die de designers van het Duitse merk Tornado hebben genoemd. De dagrijlichten maken deel uit van de standaarduitrusting en maken gebruik van ledtechnologie, terwijl xenonlampen als optie te krijgen zijn. Deze driedeurs met een lengte van 3,95 meter, een breedte van 1,74 meter en een hoogte van 1,42 meter rust op een wielbasis van 2,47 meter, terwijl hij nauwelijks meer dan een ton weegt (1.045 kg). Bovendien komt hij met een Cx van 0,32 gestroomlijnd voor de dag.

De kleine Audi kiest voor moderne motoren, die een minimum aan CO2 uitstoten, dankzij hun turbo, hun directe injectie en hun stop-startsysteem. Het gamma begint met een 1.2 TFSI van 86 pk met een CO2-uitstoot van 119 g/km, gevolgd door een sportievere benzinemotor, de 1.4 TFSI, die goed is voor 122 pk. Aan dieselzijde biedt Audi de 1.6 TDI in twee vermogensversies: 90 en 105 pk. De eerste pakt uit met een gemiddeld normverbruik van 3,8/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 99 g/km, de andere met een normgemiddelde van 3,9 l/100 km. Als optie kunnen deze motoren worden gekoppeld aan de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling S-Tronic in plaats van de manuele vijfbak.

De ingenieurs uit Ingolstadt hebben het onderstel van de Audi A1 een sportief karakter willen geven. Het ESP wordt gecombineerd met een elektronisch sperdifferentieel het bekrachtigde stuur is vrij direct. Toch biedt de boordcomputer een programma om een zuinige rijstijl te promoten. De A1 zal beschikken over de MMI-interface, evenals over een hele reeks aan connectiemogelijkheden voor multimediaspelers, Bluetooth en, als optie, een Bose-audiosysteem. De koffer heeft een laadvolume van 267 liter, met dubbele vloer, tot 920 liter met neergeklapte achterbank. De A1, die gebouwd zal worden in het Brusselse Vorst, is vanaf deze zomer verkrijgbaar en zal minstens 18.000 euro kosten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten