De in Genève voorgestelde derde generatie van de Audi A3 blijft stilistisch trouw aan zijn twee voorgangers. Nochtans is hij volledig nieuw. In de eerste plaats rust hij nu op Volkswagens moduleerbare platform MQB. Deze 4.237 millimeter lange driedeurs heeft een wielbasis van 2.601 millimeter (23 millimeter meer dan bij zijn voorganger). Bovenal werd de A3 merkelijk lichter: gemiddeld 80 kilogram met dezelfde motor. Daarvoor maakt hij gebruik van flanken en een motorkap van aluminium en talloze onderdelen van staal met een hoge trekvastheid.
Bij zijn lancering is de A3 verkrijgbaar met drie viercilinders: twee benzines (1.4 TFSI van 120 pk en 1.8 TFSI van 180 pk) een de tweeliter-TDI van 150 pk. Later volgt nog een spaarzame 1.6 TDI, met een gemiddeld normverbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km, en Audi belooft ook nog hybride varianten en versies op aardgas. In eerste instantie wordt het vermogen enkel doorgegeven naar de voorwielen (eventueel via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling S-Tronic), de vierwielaandrijving Quattro volgt later, samen met de krachtiger motoren.
Binnenin zijn het dashboard en console volledig nieuw. Het meest opvallende is het superfijne scherm voor het MMI, dat uit het dashboard komt oprijzen. Ook de veiligheidsuitrusting is compleet, met onder meer een systeem dat anticipeert op een mogelijke crash, door de ramen en het open dak te sluiten en de veiligheidsgordels aan te spannen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!