De Audi A4 Allroad Quattro heeft vierwielaandrijving en een bodemvrijheid van 180 millimeter om zich beter uit de slag te trekken op zand- en modderwegels. Zijn look is trouwens aangepast aan zijn allewegenroeping, met dikkere bumpers in matzwarte plastic, dakrails en een carterbeschermingsplaat in roestvrijstaal. Verder onderscheidt hij zich van een standaard A4 Avant door een radiatorrooster met verticale lamellen, grotere luchtinlaten en mistlampen met een chroomrandje. Verder beschikt deze nieuwe Audi over Drive Select dat volgens drie programma's een invloed heeft op de motorsturing, de stuurbekrachtiging, de schokdempers en de eventuele automatische versnellingsbak. Voor meer gebruiksgemak op geaccidenteerd terrein heeft het ESP een aparte "Offroad"-modus, die automatisch detecteert dat de auto zich niet meer op het asfalt bevindt. De stabiliteitscontrole past dan zijn reacties aan en grijpt vooral later in bij wielspin. De Quattro-vierwielaandrijving verdeelt zijn koppel in een verhouding 40-60 procent over de voor- en achteras, maar kan tot 65 procent naar voren versluizen en zelfs tot 85 procent naar achteren. De 3.0 TDI (240 pk) en 2.0 TFSI (211 pk) worden aangeboden met een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, de 2.0 TDI (170 pk) is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!