Op basis van het A4-onderstel maar met de designelementen van de coupé A5 werd een vijfdeurs sportcoupé in elkaar geknutseld, een model dat bij Audi naar de naam A5 Sportback luistert. De nieuweling neemt de wielbasis van de anderhalf jaar geleden geïntroduceerde A4 over, terwijl hij ook qua afmetingen in de buurt blijft: hij is 1 centimeter langer (4,71 meter) en 2,5 centimeter breder (1,85 meter) dan die laatste, wat ook toeliet 2,5 centimeter bredere sporen toe te passen. Voeg daar een verlaging met 36 millimeter aan toe ten opzichte van die A4 berline en je krijgt een duidelijk sportievere look, nog geaccentueerd door de raamloze deuren en de steil aflopende achterkant, die een grote achterklep krijgt.
Aan de buitenzijde zijn de gelijkenissen met de zowat 9 centimeter kortere A5 legio. Binnenin biedt de auto dus even veel zitruimte als een A4, maar de stoelen zijn wat lager opgesteld en de auto is ook van bij het begin als sportieve vierzitter geconcipieerd. Onder de grote achterklep zit een serieuze kofferruimte van 480 liter, te vergroten tot 980 liter als je de twee rugleuningen neerklapt. De standaarduitrusting is vanaf het instapmodel al vrij compleet.
Bij de lancering zal de A5 Sportback te krijgen zijn met vijf motoren, twee op benzine en drie diesels, allemaal met rechtstreekse inspuiting en Euro 5-homologatie en met vermogens van 170 tot 265 pk. Tegen half 2010 moeten daar nog eens drie motoren bijkomen, waaronder een 1.8 TFSI-instapmodel met 160 pk dat aan een erg aantrekkelijk prijskaartje verkocht zou worden, net zoals de 2.0 TDI met 143 pk.
Alle A5 Sportbacks zijn voorzien van een energierecuperatie bij het remmen, en de twee kleinste motoren zijn, in combinatie met de handgeschakelde zesbak, voorzien van een nieuw stop-startsysteem. Qua overbrenging is er dus keuze uit een handgeschakelde (zes-)bak, de continu variabele transmissie Multitronic of de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, naargelang van de motorversies. De A5 Sportback zal vanaf het najaar bij ons in de showroom staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!