Audi heeft het doek gehaald van de jongste generatie van zijn vlaggenschip. Net als bij de A6 is de stijl van de nieuwe A8 geïnspireerd op die van de concept-car Prologue. De nieuwe vaandeldrager voor het merk meet 5,17 m en zelfs 5,30 m in de lange uitvoering. Aan de voorzijde blijft het design trouw aan het verticaal opgestelde Singleframe dat in deze prestigeberline geflankeerd wordt door HD Matrix-ledlichten die gebruik maken van lasertechnologie en organische elektroluminescente diodes (OLED). Diezelfde oleds staan ook in voor het lichtspel wanneer de bestuurder de auto nadert. Daarnaast biedt de A8 zowaar een voetmassagefunctie aan voor de achterpassagiers! Verder heeft Audi zijn A8 een wat gespierder voorkomen willen meegeven om duidelijk te maken dat hij standaard over Quattro-vierwielaandrijving beschikt. Last but not least,* beschikt deze geconnecteerde auto over een vorm van artificiële intelligentie.
Autonoom
De Audi A8, die een rijdende demonstratie wordt van de technologische knowhow van het merk met de vier ringen, zal in bepaalde omstandigheden autonoom kunnen rijden: op (snel)wegen die gescheiden worden door een berm of vangrail, bij fileverkeer en aan snelheden tot 60 km/u. Na het inschakelen van een AI-knop (Artificiële Intelligentie) op de middenconsole kan de bestuurder het stuurwiel loslaten en de auto het werk laten doen. De auto zal de bestuurder verwittigen van zodra hij weer de controle over het voertuig moet overnemen.
Artificiële intelligentie
De AI bepaalt zowat de volledige ‘inhoud’ van de A8 door middel van zijn data en zijn sensoren waaronder een laserscanner. Die is onder meer nodig om autonoom te kunnen rijden. Toch kent het systeem ook andere toepassingen. Zo kan je de auto in of uit een garage of een parkeerplaats laten rijden zonder dat je aan boord hoeft te zitten. Het volstaat om via je smartphone de beveiligde app myAudi te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de ergonomie bepaald wordt door het overkoepelende touchscreen in de middenconsole die vrij werd gemaakt van heel wat bedieningstoetsen. Alles verloopt dan ook via aanraakschermen. En via stembediening. Verder ‘leert’ de artificiële intelligentie uit je gewoontes wat, onder meer, leidt tot een betere navigatie.
Ophanging van 48V
De teams in Ingolstadt hebben trouwens niet alleen werk gemaakt van de AI. Ze hebben ook de ophanging onder handen genomen. Zo is iedere A8 voorzien van Quattro-vierwielaandrijving gekoppeld aan 4-wielsturing. De stuurhoek van de achterwielen is daarbij snelheidsafhankelijk. De ophanging zelf van de A8 wordt overigens aan de AI gelegd. Ze past zich permanent aan en kan ieder wiel individueel aansturen. Omdat de werking van deze ophanging flink wat energie vergt, maakt Audi gebruik van een elektrisch systeem op 48 V.
Hybrides
Onder de motorkap van de Audi A8 is het al V-vorm wat de klok slaat. Het aanbod begint bij de 3.0 V6 TDI van 286 pk en de 3.0 TFSI van 340 pk. Bij de V8-motoren ontwikkelt de 4.0 TDI 435 pk, de 4.0 TFSI haalt 460 pk. Helemaal bovenaan het gamma belooft Audi een W12 van 6 liter zonder diens vermogen al prijs te geven. Al deze krachtbronnen worden bijgestaan door een aternator-startmotor op 48V die van deze uitvoeringen ‘mild hybrids’ maakt. Er komt ook een oplaadbare hybrideversie die het tot 50 km ver kan uitzingen zonder benzine. Deze A8 L e-tron maakt gebruik van de 3.0 V6 TFSI en een elektrische motor, goed voor een gecombineerd vermogen van 449 pk en 700 Nm koppel. Optioneel kan deze versie via inductie worden opgeladen. Eind dit jaar komt de nieuwe Audi A8 op de markt met een basisprijs van boven de 90.000€.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!