Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A8

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-12-2009

Voor zijn nieuwe A8 koos Audi voor zachte evolutie. Op technologisch vlak is hij uiteraard uitgerust met alle mogelijke snufjes.

De nieuwe A8 is onmiddellijk herkenbaar als een Audi. Het uiterlijk van het vlaggenschip van Ingolstadt zou volgens Audi "zowel luxe, sportiviteit als elegantie" moeten uitstralen. Zoals alle nieuwe modellen van het merk heeft hij led-dagrijlichten en een groot radiatorrooster. Het Audi Space Frame-chassis werd 30 kilo lichter en onder de motorkap debuteren twee nieuwe 4.2-V8-motoren, een benzine en een diesel. Maar uiteraard staat ook de 3.0 TDI nog steeds op het programma. Alle versies krijgen Quattro-vierwielaandrijving en een nieuwe automaat met acht versnellingen.

De 4.2 V8 FSI levert 372 pk (273 kW) en 445 Nm, waarmee hij 20 pk krachtiger is dan voordien en toch minder verbruikt (9,5 l/100 km). De V8 diesel kreeg er 24 pk bij en schopt het voortaan tot 350 pk (258 kW) en een onvoorstelbare 800 Nm (7,6 l/100 km). Van de 3.0 TDI komen twee varianten. Bij de lancering levert hij 250 pk (184 kW). Later volgt echter een extra zuinige variant met 204 pk (150 kW) en een stop-startsysteem die slechts 6,0 l/100 km verbruikt en dus slechts 159 g/km aan CO2 uitstoot.

Net zoals zijn voorganger staat de A8 op een ophanging met luchtveren, maar hij krijgt daarbij nu nog standaard actieve schokdempers. Een actief stuur is een optie, net zoals het sportdifferentieel in de achteras (standaard op de 4.2 TDI) dat het koppel actief tussen de achterwielen verdeelt. Op het vlak van veiligheid biedt de grote luxeberline een nachtzichtassistent, een dodehoekwaarschuwing, een rijstrookhulp, een camera die de diverse verkeersborden kan lezen (niet voor half 2010) en een actieve snelheidsdregelaar ACC die tot volledige stilstand werkt.

De Duitser is 5,13 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis van 2,99 meter moet veel binnenruimte garanderen. De koffer is ook ruim, met een inhoud van 510 liter. Uiteraard is het interieur hoogstaand afgewerkt en is ook over de sfeerverlichting goed nagedacht. De MMI-interface waarmee alle systemen worden bediend, kreeg een herwerkte ergonomie. Muziekliefhebbers zullen het Bang&Olufsen-audiosysteem van 1.400 Watt en liefst 19 luidsprekers op de optielijst aankruisen. De Audi A8 wordt op het autosalon van Brussel (januari 2010) voorgesteld en staat iets later in de toonzalen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten