De SUV-coupé is onverminderd populair, volgens Audi omdat het design een van de hoofdredenen is voor mensen om een bepaalde auto te kopen. De SUV's met schuine daklijn bieden de hoge zit waar heel wat mensen nu verzot op zijn, maar ogen minder massief dan hun klassieke tegenhangers, ook al verandert de voetafdruk niet. Daarom komt Audi nu met de Q5 Sportback, de vierde SUV-coupé van het merk, na de Q8, de Q3 Sportback en de E-Tron Sportback. Volgend jaar komt daar trouwens nog de Q4 E-Tron Sportback bij.
Minder schuin dan anders
In tegenstelling tot de Q3 Sportback, waar de daklijn al anders is vanaf de A-stijl, begint het dak van deze Q5 Sportback pas aan zijn afdaling vanaf de B-stijl. Heel veel verschil met de gewone (en recent gefacelifte) Q5 is er dus niet qua vorm, de maximale hoogte is zelfs identiek. Om de dalende daklijn iets meer uit te rekken, is de achterkant wel 7 mm langer geworden. Maar voor het ruimteaanbod moet je hem dus niet laten, want de enige compromissen die je moet maken zijn 2 cm minder hoofdruimte achterin en 10 tot 40 liter minder bagageruimte (nu 510-1480 liter).
Nieuwe verpakking, zelfde inhoud
Op uiterlijk vlak krijgt de Q5 Sportback, naast zijn nieuwe daklijn en kont, ook een eigen grille en voorbumper om zich te onderscheiden. Verder is het krek eender met de gewone SUV: hetzelfde interieur met het nieuwe MIB3-infotainmentsysteem, dezelfde OLED-technologie voor de achterlichten die bumperklevers kan verblinden en hetzelfde motorenaanbod. Er zijn drie diesels van 163 tot 286 pk (35, 40 en 50 TDI), twee benzines van 204 tot 258 pk (40 en 45 TFSI), een 55 TFSIe plug-in hybride van 367 pk en een SQ5 TDI die zo'n 350 pk zal leveren. Precieze prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een wat hoger prijskaartje voor de Sportback vergeleken met de 'gewone', ook omdat de coupéversie een uitgebreidere standaarduitrusting krijgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!