De Audi Q5 is opgefrist. De belangrijkste wijzigingen aan het uiterlijk situeren zich bij de led-dagrijlichten, die nu rond de koplampen lopen. Ook de achterlichten zijn uit leds opgebouwd. Verder merken we ook een hertekende diffusor en een nieuwe uitlaat op. Binnenin hebben de ontwerpers het merendeel van de knoppen rond het scherm van het MMI overboord gegooid. Er blijven slechts vier knoppen over. Het multimediasysteem kan bovendien verbinding maken met het internet om naar webradiostations te luisteren, zaken op te zoeken op Google of verkeersinformatie te ontvangen. Tenslotte kreeg de Q5 een nieuwe contactsleutel.
De dieselmotoren werden vernieuwd. De basis-2.0 TDI levert nog steeds 143 pk, de krachtiger variant gaat van 170 naar 177 pk. De 3.0 V6 TDI wint 5 pk en levert voortaan 245 pk. In België zullen ze om fiscale redenen wellicht hun vermogens van 136 pk, 163 pk of 211 pk behouden. Ook het benzineaanbod is onder handen genomen met een nieuwe 2.0 TFSI met 225 pk (+ 14 pk) en 350 Nm. Bovenaan het gamma vervangt de nieuwe 3.0 TFSI met 272 pk en 400 Nm de oude 3.2 FSI met 270 pk.
De motoren worden gekoppeld aan een manuele zesbak, een S-Tronic met zeven verhoudingen of een Tiptronic met acht verhoudingen. Alle modellen vanaf de 2.0 TDI met 177 pk krijgen standaard Quattro-vierwielaandrijving. De Q5 Hybrid behoudt de combinatie van een 2.0 TFSI met 211 pk en een elektromotor met 54 pk (samen 245 pk) die gevoed wordt door een compacte lithium-ionbatterij. Zijn automatische versnellingsbak met acht verhoudingen maakt geen gebruik van een koppelomvormer, maar wel van een elektromagnetische koppeling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!