Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi Q5

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-04-2008

Niet alleen Mercedes maar ook Audi pakt in Peking uit met een nieuwe compacte SUV. Die heet Q5 en is uitgerust met de nieuwe S-Tronic 7.

De afmetingen en de stijl van de Q5 plaatsen hem in het segment van de luxe-SUV's met dynamische rijkarakteristieken. Zo is deze Audi 4,63 meter lang en is zijn wielbasis van 2,81 meter identiek aan die van de A4. Het meest opvallend is zijn relatief beperkte hoogte van 1,65 meter, wat weinig is voor een SUV. Dat verklaart ook zijn gunstige stroomlijncoëfficiënt van 0,33. De Q5 is verkrijgbaar met twee TDI-diesels en één benzinemotor. De twee sterkste motoren zijn gekoppeld aan de nieuwe gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling van Audi. Uiteraard krijgt de Q5 een Quattro-vierwielaandrijving, maar de klant kan ook kiezen voor een dynamische controle van het weggedrag. Het interieur heeft een uitgebreide moduleerbaarheid en het koffervolume is 540 tot 1.560 liter groot, afhankelijk van de opstelling van de achterbank.

Meer details

Met zijn lange wielbasis kan de Q5 gemakkelijk plaats bieden aan vijf personen. Door het differentieel voor de koppeling te plaatsen, net achter de motor, kon de vooras verder naar voren worden geplaast, wat een gunstiger gewichtsverdeling oplevert. De afstelling van het chassis kan worden beïnvloed met het Audi Drive Select. Dat is een centrale regeleenheid die het mogelijk maakt om met één knop de afstelling van het onderstel, het actieve stuur en de gasrespons naar wens aan te passen. Het stuur met variabele overbrenging kan bovendien lichte tegenstuurinputs geven wanneer het ESP detecteert dat de auto begint te slippen.

De rijhouding is rechter dan in de andere modellen van het merk en je zit ook hoger. De Q5 is vooral voor straatgebruik bedoeld, maar heeft ook de nodige terreincapaciteiten. Zo heeft hij standaard een permanente vierwielaandrijving met een statische koppelverdeling van 40/60 over de voor- en achteras. Het centrale differentieel kan echter tot maximum 65 procent van het koppel naar de voorwielen versluizen of tot 85 procent naar achteren. Bovendien kan deze SUV een helling van 31 graden beklimmen en heeft hij een aanloophoek van 25 graden.

Alle motoren hebben directe injectie via een common rail en een turbo. De instapmotor is een versie met 170 pk van de 2.0 TDI die in de VW Tiguan debuteerde. Hij levert 350 Nm tussen 1.750 en 2.500 o/m en is de enige die wordt geleverd met een manuele zesversnellingsbak. Daarmee spurt de Q5 naar 100 km/h in 9,5 seconden en haalt hij een top van 204 km/h. Het normverbruik blijft beperkt tot 6,7 l/100 km. De enige benzinemotor is de 2.0 TFSI, een volledig nieuwe krachtbron met het Valvelift-systeem (variabele kleppensturing) dat we al kennen van de 2.8 V6 uit de A6 en de A8. De 2.0 TFSI levert 211 pk en heeft 350 Nm paraat staan vanaf 1.500 o/m. Hij spurt naar 100 km/h in 8,8 seconden en haalt een top van 222 km/h maar zijn normverbruik blijft toch beperkt tot 8,5 l/100 km. De snelste Q5 ten slotte is de 3.0 TDI, die 240 pk en 500 Nm ontwikkelt. Het koppel is trouwens permanent beschikbaar tussen 1.500 en 3.000 o/m. Hij wordt net zoals de 2.0 TFSI standaard gekoppeld aan Audi's nieuwe S-Tronic met zeven versnellingen, een gerobotiseerde versnellingsbak met twee koppelingen naar het voorbeeld van VW's DSG.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten