Na de coupé stelt Audi de dakloze variant voor van de nieuwe R8, de Spyder. Logischerwijs debuteert die op het salon van New York – cabriolets vallen in Amerika namelijk zeer goed in de smaak. Volgens Audi zou de nieuwe R8 Spyder V10 slechts één tiende van een seconde minder snel zijn dan de coupé bij de sprint van 0 naar 100 km/h, een miniem verschil dus, terwijl hij 50 procent stijver zou zijn dan zijn voorganger.
Korter, groter, lichter
Audi kondigt aan dat het door het nieuwe platform ook 113 kilo heeft kunnen besparen, terwijl de nieuwe Spyder slechts 14 millimeter korter is (4.426 millimeter) dan voorheen en toch 36 millimeter breder (1.940 millimeter). De hoogte blijft daarentegen hetzelfde (1.244 millimeter), evenals de wielbasis (2.650 millimeter). De stoffen kap, die volledig geautomatiseerd is, loopt over in twee welvingen op de achterpartij, een stijl die het model er krachtiger laat uitzien. Het dak heeft in ieder geval 20 seconden nodig om opgeborgen te worden en dat kan al rijdend gebeuren bij een snelheid tot 50 km/h.
Nog steeds V10
In zijn eerste livrei zal de R8 Spyder beschikbaar zijn met dezelfde V10 als de coupé. Een krachtbron van 5,2 liter, die 540 pk ontwikkelt voor een gewicht van 1.612 kilogram, een mooie verhouding gewicht-vermogen. We zullen hem echter niet voor het einde van dit jaar kunnen ontdekken, want de R8 Spyder zal pas dan gelanceerd worden. De nieuweling blijft uiteraard trouw aan de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen en vierwielaandrijving, aangevuld door een sperdifferentieel achteraan.
Prestaties
Audi kondigt een tijd aan van 3,6 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/h en een topsnelheid van 318 km/h, ofwel amper één tiende van een seconde en 5 km/h minder dan de coupé. Niet slecht dus, aangezien de Spyder toch 158 kilogram meer weegt dan de coupé, door tal van verstevigingen van de structuur. En de Spyder zou ook zuiniger zijn dan zijn voorganger, meer bepaald dankzij een freewheelfunctie die het verbruik met 10 procent laat dalen. Het model zal binnenkort, zoals ook het geval was bij de coupé, vergezeld worden door een Plus-versie, die dan 610 pk zou ontwikkelen. Maar die zal niet voor eind 2016 voorgesteld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!