Het hart van de RS6 is de 4.991 cc grote V10 met 580 pk (426 kW) tussen 6.250 en 6.700 o/m en 650 Nm tussen 1.500 en 6.250 o/m. De werking van zijn directe injectie is geïnspireerd op die van een racewagen. De V10 FSI heeft een smering met droog carter en twee turbo's. Met zijn verhouding gewicht-vermogen van 3,4 kg/pk heeft de RS6 slechts 4,5 seconde nodig om zichzelf naar 100 km/h te katapulteren. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/h. Het geheel wordt onder controle gehouden door een Tiptronic-zestrapsautomaat met een reactiesnelheid van een tiende van een seconde.
Om deze super-Audi het bijpassende weggedrag te geven, heeft het bedrijf uit Ingolstadt gekozen voor een aluminium ophanging met vier armen voor elk van de vier wielen. In vergelijking met de A6 is de afstelling van het geheel zowel voor- als achteraan grondig herwerkt om de auto sportiever te maken. Een dynamisch hydraulisch schokdempingssysteem moet helpen om de rolbewegingen te reduceren. Dit DRC (Dynamic Ride Control) kan worden gecombineerd met het Plus-onderstel en biedt dan de keuze uit drie standen voor de schokdemping: Sport, Dynamic en Comfort. Ook het ESP werd aangepast. Het kan volledig worden uitgeschakeld. Om de zware supersporter adequaat af te remmen, monteert Audi achter de negentienduimvelgen remmen van 390 millimeter met zes zuigers vooraan en schijven van 365 millimeter met één zwevende zuiger achteraan. Als optie staan twintigduimvelgen in de catalogus.
De RS6 berline, die half oktober wordt verwacht, let uiteraard ook op zijn uiterlijk. De 4,93 meter lange sportsedan is onder andere te herkennen aan zijn andere radiatorrooster, zijn grotere luchtinlaten, twee ovalen uitlaatpijpen en zijn dikke wielkasten en dorpelverbreders. In het interieur zijn sportstoelen in Nappaleer (of als optie leer en alcantara of Valponaleer) omringd door decoratiestukken in koolstofvezel, aluminium, pianolak leer en alcantara. De constructeur houdt een speciaal stuurwiel vast met een afgeplatte onderkant. En op het instrumentenbord is een drukmeter voor de turbo's te vinden. Uiteraard is de standaarduitrusting erg uitgebreid, maar is ook de lijst met high-techopties erg lang.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!