Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi S4 & S4 Avant

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-09-2008

Geen V8 meer voor de Audi's S4 en S4 Avant, maar wel een V6 zonder turbo. De sportieve gezinsauto's van de Duitse constructeur boeten echter niets in aan nervositeit en sportiviteit.

Het hart van de Audi S4 en de S4 Avant is de V6 TFSI van drie liter met 333 pk (245 kW) en een koppel van 440 Nm tussen 2.500 en 4.850 o/m. Deze motor beschikt over directe injectie en in plaats van een turbo een compressor. Hij wordt gekoppeld aan de Quattro-vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak of de S-Tronic-bak met zeven verhoudingen, dubbele koppeling en schakellepels aan het stuur. Dit technologische arsenaal stelt de S4 in staat om in 5,1 seconden van 0 tot 100 km/h te accelereren (5,2 voor de S4 Avant). Versnellen van 80 naar 120 km/h vraagt niet meer dan 4,4 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/h. Deze motor zou gemiddeld 9,7 liter superbenzine nodig hebben om 100 kilometer af te leggen (9,9 l/100 km voor de break).

De S4, die sowieso al een dynamisch onderstel heeft, wordt voornamelijk aangedreven via de voorwielen. Indien nodig stuurt de Quattro-aandrijving meer koppel naar de achterwielen. In de optielijst staat ook een actief achterdifferentieel (Active Sport Differential) dat deze vierwielaandrijving verder perfectioneert door het koppel elektronisch te verdelen. Op die manier wordt bij het accelereren in een bocht het koppel op een gecontroleerde manier naar het buitenste wiel gestuurd om de auto letterlijk de bocht in te duwen. Dit systeem detecteert ook het minste teken van over- of onderstuur.

Optioneel kun je via de knop van het Audi Drive Select-systeem drie rijprogramma's selecteren: Comfort, Dynamic of Auto. Dat heeft zijn invloed op de reacties van de versnellingsbak, het gaspedaal en het stuur. Via het MMI-systeem is het daarenboven mogelijk om een vierde, persoonlijke instelling te programmeren. Om over deze voorzieningen te kunnen beschikken, moet je noodzakelijkerwijs ook wel gekozen hebben voor de actieve schokdemping, het actieve differentieel of het dynamische stuur.

De aluminium ophanging is bijzonder vooruitstrevend, met vijf armen vooraan een trapeziumvormige opstelling achteraan. Het onderstel werd 20 millimeter verlaagd, maar dit is uiteraard niet het enige wat de S4 van andere A4's onderscheidt. Hij beschikt ook over vier uitlaatpijpen, achttienduimvelgen, een spoiler en specifieke bumpers. Binnenin zie je veel zwart en aluminium, sportstoelen, hoofdsteunen met S4-opschrift, een S4-stuur, hoogtechnologische multimedia en een klimaatregeling met drie zones. De bestuurder wordt bijgestaan door een adaptieve snelheidsregelaar en een parkeerradar.

Begin oktober zijn de S4 en S4 Avant voor het eerst te zien op het autosalon van Parijs en vanaf maart 2009 zullen ze bij de Audi-dealers staan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten