Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Audi S4 en S4 Avant: geen compressor meer

Verwachte lancering : 01-02-2016

Geschreven door David Leclercq op 15-09-2015

De sportieve S4 berline en Avant zijn voorgesteld op het salon van Frankfurt, in afwachting van een supersportieve RS4. Grootste verandering: de compressor is vervangen door een turbo.

Een paar weken voor het salon van Frankfurt zijn deuren opende heeft Audi al de eerste beelden vrijgegeven van zijn nieuwe A4 berline en Avant. Toch verrast het nieuwe model nog door op het salon zelf met zijn sportieve S4-afgeleiden uit te pakken.

Turbo in plaats van compressor

Nog niet zo lang geleden werd de Audi S4 nog aangedreven door een atmosferische 4.2-V8, een motor die hij op een bepaald moment heeft vervangen door een 3.0-V6 met een mechanische compressor. Die was milieuvriendelijker en ontwikkelde 333 pk. Vandaag bieden de nieuwe S4 en S4 Avant nog meer kracht (354 pk), maar dan via een volledig nieuwe motor, die nog steeds een 3.0-V6 is, maar die voortaan wordt drukgevoed door een turbo. Het koppel vaart er wel bij, want dat piekt op 500 Nm van 1.300 tot 4.500 o/m. Daarmee gaan de prestaties er stevig op vooruit: van 0 naar 100 km/h snelt de auto in 4,7 seconden terwijl het normverbruik toch is gedaald tot 7,4 l/100 km (CO2-uitstoot van 170 g/km).

Vectorieel

Het gloednieuwe A4-chassis is voor de S4 al volledig herwerkt in functie van het prestatiepotentieel. De Quattro-vierwielaandrijving is van de partij met een statische koppelverdeling van 40/60 ten voordele van de achteras, en kan zoals voordien variëren tot maximum 70 procent op de vooras en 85 procent op de achteras. Het Quattro Sport-differentieel met vectoriële koppelverdeling is nog steeds van de partij. De ophanging (5 armen voor- en achteraan) is nieuw, terwijl de elektromechanische stuurbekrachtiging veel lichter is geworden.

Verlaagd en lichter

Het chassis is met 23 millimeter verlaagd in vergelijking met de klassieke A4. Ook de adaptieve schokdemping is een optie. Het koetswerk is opgebouwd uit diverse lichte metalen die het gewicht helpen drukken: de berline weegt officieel 1.630 kilo, de break 1.675 kilo. U moet echter nog niet direct naar uw dealer sprinten: de S4 komt pas in 2016 op de markt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten