Bij Audi tanken de S-modellen nu ook diesel. Na de S6 zeer recent is het nu de beurt aan de SQ8 om de krachten te bundelen met een grote TDI. Deze dynamische versie van de SUV-Coupé is voorzien van een 4 liter-V8 met twee turbo's, goed voor 435 pk en 900 Nm. Die diesel krijgt ruggesteun van een lichte hybridisatie via een 48 V-systeem, dat een startergenerator combineert met een elektrische compressor die het turbogat opvangt bij lagere toerentallen. Dat mild hybride systeem maakt het ook mogelijk om de verbrandingsmotor tijdelijk te desactiveren tijdens het rijden, wat het brandstofverbruik met enkele deciliter drukt.
WLTP
De motor van de SQ8 is dezelfde als die van de SQ7, behalve dat deze is aangepast om te voldoen aan de eisen van de WLTP-normen. Maar Audi heeft de verbruiks- en emissiecijfers nog niet gecommuniceerd. De transmissie maakt gebruikt van de Tiptronic-achttrapsautomaat in combinatie met de Quattro-vierwielaandrijving met een statische koppelverdeling van 40/60 tussen de assen. Optioneel kan de SQ8 worden uitgerust met vierwielbesturing en een actief differentieel dat het koppel tussen de achterwielen herverdeelt. De SUV heeft standaard luchtvering.
Stabilisatie door hybridisatie
Het 48 V-systeem van de hybride module wordt ook gebruikt om de SQ8 te stabiliseren. Het door twee elektromotoren werkende anti-rolsysteem reduceert de koetswerkbewegingen, desnoods door tegendruk te geven via de actieve stabilisatorstangen. De kinetische energie die daarbij gebruikt wordt, wordt teruggewonnen om de lithium-ionbatterijen op te landen. Het resultaat? Extra comfort én efficiëntie. Want deze SUV is in staat om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl de maximumsnelheid 250 km/u bedraagt.
Discretie
Vanuit esthetisch oogpunt houdt de SQ8 het vrij discreet, al blijft deze Audi een indrukwekkende verschijning. De 21-duimsvelgen zijn standaard, 22-inchers komen optioneel. Het rooster krijgt verticale lamellen, waardoor hij een agressiever front krijgt. Achteraan bemerken we een diffusor met vier ronde uitlaatpijpen. Binnenin ligt de focus op comfort, niet zozeer op de competitie. Verpakt in een high-techsfeertje met de virtuele cockpit en de indrukwekkende connectiemogelijkheden. De marktintrede is gepland voor deze zomer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!