De schetsen die begin oktober werden onthuld, lieten weinig twijfel bestaan over de oorsprong van deze toekomstige zelfverklaarde 'hyperlimousine'. De realiteit bevestigt de angsten die toen werden geuit. De Aznom Palladium is gebaseerd op een Ram 1500 pick-up, maar transformeert de iconische Amerikaan in een toonbeeld van overvloed en bling-bling met een design waar iedereen wel een mening over zal hebben.
Moeizame oorsprong
Zoals het geval was met de Aznom Atulux, leent de Palladium techniek van de Ram 1500, de tweede favoriete pick-up van over de plas. Aznom plaatst hem bovenaan de automobiele hiërarchie en probeert de kwaliteiten van een off-roader te combineren met het comfort van een limousine, terwijl de prestaties die van een supersportieveling moeten zijn. Een ambitieus programma, waardoor het vreemd is dat er werd gekozen voor het platform van een bedrijfsvoertuig...
Op mechanisch vlak tekent de 5,7 liter Hemi-V8 van de Ram present. Hij wordt tweemaal drukgevoed voor een vermogen van 700 pk en 950 Nm, gekoppeld aan een automaatbak met 8 verhoudingen en een instelbare vierwielaandrijving. Genoeg om deze mastodont van 2.650 kilo naar de 100 km/u te jagen in 4,5 seconden, terwijl de topsnelheid op 210 km/u ligt. Om dit aanbeeld ook tot stilstand te kunnen brengen, zijn er vier geventileerde remschijven van Brembo gemonteerd (408 mm/6 zuigers vooraan en 380 mm/4 zuigers achteraan) die achter de 22 duim grote velgen zitten.
Merk op dat Aznom de massa van dit beest heeft proberen in te perken door de motorkap en het dak uit koolstofvezel te vervaardigen, terwijl de bumpers composietmaterialen gebruiken en er voor een aantal onderdelen gekozen is voor aluminium.
De looks
Op visueel vlak valt de Aznom Palladium in een aparte categorie. Hij is gebaseerd op de Ram, maar krijgt een totaal andere look met een gigantische grille die sterk lijkt op die van de Rolls-Royce Phantom, maar dan nóg groter en... lichtgevender. We herkennen nog de oorspronkelijke dubbele cabine, die is verlengd met een steil hellend dak dat wordt onderstreept door royaal gevormde heupen, terwijl de C-stijl is geperforeerd met een horizontaal schietgat om de achterpassagiers een beetje zicht naar de buitenwereld te gunnen met behoud van hun privacy. De kont is voorzien van horizontale lichtblokken die zich over de breedte uitstrekken met een zekere finesse, die bijna verloren gaat in al die weelde. Ze liggen boven een opvallend opzetstuk uit aluminium en twee genereuze rechthoekige uitlaatpijpen.
Als je maag nog niet is gekeerd, kan je nog het interieur ontdekken. Ram-fans zullen hun weg snel terugvinden, maar de materialen zijn wel vervangen door leer, aluminium en echt hout vooraan. Er zit een touchscreen in het bestuurdersportier om de binnenverlichting te regelen, samen met de koffer en alle lades en compartimenten in de cabine. Natuurlijk zijn alle zetels en de middenarmsteun bekleed met tweekleurig reliëfleer.
De armsteun is tegelijk een gekoelde minibar met plek voor twee champagnefluitjes voor de achterpassagiers, die comfortabel kunnen rusten op een echte sofa die doet denken aan de banken van de jaren '30. Elke passagier geniet van een eigen Surface Pro X-tablet voor zijn persoonlijke entertainment. Muziekliefhebbers kunnen genieten van een audio-installatie van Harman Kardon, terwijl het uur wordt getoond door een ingelegd horloge aan de bovenkant van de minibar, verfraaid met een inzetstuk van goud en palladium. Je kan hem ook wegnemen en hem als decoratie voor in huis gebruiken!
Dit toppunt van goede smaak voor de nouveaux-riches wordt slechts in een zeer beperkte oplage geproduceerd. Slechts 10 exemplaren zullen uit de ateliers van de Italiaanse ambachtslui rijden, bedoeld voor de Amerikaanse, Chinese, Russische en Midden-Oosterse markten. Elk exemplaar kan natuurlijk volledig worden gepersonaliseerd door zijn toekomstige eigenaar. Europa wordt, gelukkig, gespaard...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!