De in 2018 geïntroduceerde Bentley Continental GT verwelkomt een supersnelle Speed-versie, aangedreven door de bekende W12-krachtbron. Voor de gelegenheid werd het 6 liter-blok nog eens langs de krachthonk gestuurd, waardoor het piekvermogen nu 659 pk bedraagt. Dat is een winst van 24 pk tegenover de vorige generatie van de Continental GT Speed.
Het koppel blijft hetzelfde, al is 900 Nm geen waarde waarover je ons hoort klagen. Deze Bentley haalt een topsnelheid van 335 km/u en heeft aan 3,6 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De Continental GT Speed beschikt over actieve cilinderdesactivatie om het brandstofverbruik enigszins onder controle te houden, maar maak er geen ecoridder van.
Sneller, maar in stijl
Nu blijven de aanpassingen niet beperkt tot een sterkere motor. Ook de transmissie werd flink aangepakt, want in de Contintental GT Speed schakelt de gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling twee keer zo snel als in de klassieke W12-versie. In de sportmodus zorgt de herschreven software er bovendien voor dat de motor langer in het optimale toerentalbereik blijft hangen, zodat de hernemingen aan spontaniteit winnen. Een aangepaste uitlaatnoot maakt het plaatje compleet.
Het gaat de Britse prestigeconstructeur niet alleen om kracht en snelheid, een aangepaste onderstelset-up moet zowel de rijdynamiek als het stuurplezier een boost geven. Net zoals elke Bentley Continental GT komt ook de topversie met vierwielaandrijving en vierwielsturing, maar de Speed doet daar een actief achterdifferentieel bovenop. Dat eLSD moet voor meer stabiliteit, meer tractie en meer controle zorgen.
GT all the way
Zonder een het hoge comfortpeil te raken, voegt Crewe er fijntjes aan toe. Met dank aan de adaptieve deming, de luchtvering met drie kamers en de actieve rolstangen op 48 volt. Desgewenst komt de Bentley Continental GT Speed zelfs met koolstofkeramische remmen (vooraan met liefst 10 zuigers), die het onafgeveerde gewicht met 33 kilogram reduceren.
Je herkent de Bentley Continental GT Speed aan zijn specifieke 22-duimsvelgen en enkele speciale, maar subtiele designdetails. Al hangt veel af van de wensen van de klant, want Crewe laat de definitieve keuze steevast aan de uiteindelijke koper. Hetzelfde verhaal aan de binnenkant, dat extra toetsen uit alcantara en carbon krijgt om het geheel in een sportief sfeertje te dompelen. Speed of niet, de achterbank blijft gewoon staan. Ook de snelste Continental GT is een 2+2, zoals dat een Gran Turismo eigenlijk het best past.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!