BMW vult zijn gamma nog maar eens aan met plugin-hybride aandrijfgehelen. De X5, de 3-Reeks en de 2-Reeks Active Tourer hadden de beweging al ingezet. Vandaag is het de beurt aan de 7-Reeks, inclusief als vlaggenschip met lange wielbasis onder de benaming '40e iPerformance', die al gebruikt wordt voor de SUV. Het Münchense merk biedt zelfs de vierwielaandrijving xDrive aan voor de 740Le.
326 pk
De plug-inhybride 7-Reeks heeft een 2.0-viercilinder met 258 pk, die ondersteund wordt door een elektromotor met 113 pk, die geïntegreerd is in de Septronic-bak met acht verhoudingen. Het gecombineerde vermogen bedraagt 326 pk en wordt overgebracht op de achterste wielen, of voor de 740Le XDrive op alle vier de wielen. Het koppel bedraagt 500 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/h wordt afgelegd in 5,3 seconden tot 5,5 seconden. De berlines kunnen tot 140 km/h bovendien volledig elektrisch rijden.
iPerformence
De term iPerformence die aan de benaming van de 7-reeks toegevoegd is herinnert eraan dat ze, net als de X5, gebruikmaken van de technologieën van de i-modellen van het gamma. Zo worden ze uitgerust met een 'Carbon Core'-koetswerk, lithium-ionbatterijen met hoge spanning (9,2 kWh) en een actief radiatorrooster om de luchtstromen te beheren. Daardoor kan BMW officiële normcycli aankondigen van 2,0 tot 2,5 liter op 100 kilometer, ofwel een CO2-uitstoot van 45 tot 56 g CO2/km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!