Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / BMW 8 Reeks vernieuwd – geen XL-nieren!

Geschreven door Kevin Kersemans op 26-01-2022

Hoewel hij nog maar sinds half 2019 op de markt is, krijgt de BMW 8 Reeks nu al een facelift. Die heeft betrekking op alle drie de koetswerkvarianten en brengt vooral technologische updates mee. De snuit werd bijgepoederd, maar krijgt niet de XL-nieren van bijvoorbeeld de 4 Reeks. De grille pakt wel uit met verlichting...

De huidige BMW 8 Reeks is nog maar op de markt sinds half 2019 als Coupé en Cabrio, de Gran Coupé volgde zelfs nog iets later. Toch krijgen alle drie de koetswerkvarianten nu al een midlifefacelift. Zoals vaak heeft die aan de buitenkant niet al te veel om het lijf. Met name de voorbumper werd volledig hertekend, terwijl de achterdiffusor voortaan in donkergrijs wordt uitgevoerd. Het M Sport-pakket is voortaan standaard op alle versies.

Voor wie geen fan is van de extravagante BMW-nieren op bijvoorbeeld de 4-Reeks of de iX, is er goed nieuws: de 8 Reeks behoudt zijn fijnzinnige snuit, maar BMW heeft wel een andere manier gevonden om de aandacht ernaartoe te trekken: de contouren van de grille (waarvan de latjes voortaan een U-profiel hebben) kunnen immers worden verlicht. Uiteraard hoort daar ook een kleine lichtshow bij tijdens het vergrendelen of ontgrendelen van de deuren. 'Iconic Glow' is de naam die de Beierse marketinglieden daarvoor hebben bedacht.

2022 BMW 8

50 jaar BMW M

Verder beperkt de facelift zich aan de buitenkant tot nieuwe velgen en koetswerkkleuren, terwijl de achtcilinderversies standaard de M-buitenspiegels van de M8 krijgen. Als optie kan de 8-Reeks Coupé, Cabrio of Gran Coupé worden besteld met klassieke BMW Motorsport-badges om de 50e verjaardag van BMW M te vieren. Die vervangen de gebruikelijke BMW-logo's op de motorkap, het kofferdeksel en de wielnaven en verwijzen naar het oorspronkelijke BMW M-logo dat voor het eerst werd gebruikt op racewagens in 1973.

Ook binnenin geen revolutie. Alle versies krijgen voortaan standaard een met leder omrand M-sportstuur, een M-dakhemel en M-pedalen, evenals de multifunctionele stoelen die voordien enkel standaard waren op de achtcilinderversies. Verder groeit het centrale aanraakscherm van het BMW Live Cockpit Professional lichtjes (van 10,25 naar 12,3 duim).

2022 BMW 8

Motoren

Naast de supersportieve M8 zijn zowel de Coupé als de Cabrio en de Gran Coupé te krijgen als 840i (met een drieliter-zescilinder van 333 pk), 850i (4.4-achtcilinder van 530 pk) en 840d (zescilinder-diesel van 3,0 liter met mildhybridetechnologie, 340 pk), waarbij de 840i de enige is die besteld kan worden met achterwielaandrijving of optioneel met vierwielaandrijving. De 850i en 840d hebben standaard xDrive.

Prijzen voor de gefacelifte BMW 8 Reeks zijn nog niet bekend.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten