Het onderstel en het koetswerk komen van een BMW 3-Reeks Coupé, de biturbodiesel is die van de 123d. De ingenieurs hebben de viercilinder herwerkt, niet zozeer om enorm veel vermogen te winnen (met 214 in plaats van 204 pk zijn er slechts 10 paardjes bijgekomen), maar vooral om hem koppelrijker te maken. Zo stijgt het koppel van 400 naar 450 Nm, en dat alles zonder dat de BMW-fabrieksgarantie daardoor wordt opgeheven. Verder heeft Alpina ook aan het gewicht gewerkt om de D3 een verhouding gewicht-vermogen van 146 pk per ton te geven, wat vergelijkbaar is met die van een 330d Coupé.
Deze op diesel rijdende Alpina onderscheidt zich bovendien door zijn mussendorst van 5,4 l/100 km (143 g/km) met manuele versnellingsbak. Met de zestrapsautomaat heeft de Duitser 5,7 l/100 km nodig (148 g/km). Beide versies halen 244 km/h en kunnen de spurt naar 100 km/h in 6,9 seconden afhaspelen. Ter vergelijking: de BMW 123d heeft voor diezelfde oefening 7 seconden nodig en haalt hoogstens 238 km/h, terwijl hij gemiddeld 5,2 l/100 km verstookt.
Ten slotte heeft Alpina zijn eigen toets aan het uiterlijk toegevoegd met een discrete koetswerkkit, specifieke velgen en een tweekleurig interieur met Alpina-logo's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!