Een gloednieuwe V12 ligt onder de motorkap van de BMW M760Li xDrive. De naam van deze top-7-Reeks vat de troeven goed samen: de L staat voor een langere wielbasis en veel ruimte op de achterste plaatsen, de M voor sportiviteit en xDrive voor vierwielaandrijving. Deze limousine die tegelijk prestigieus en sportief is, kan dus rekenen op een 6.6 twaalfcilinder turbo met 600 pk en 800 Nm. Deze motor wordt gekoppeld aan een Steptronic Plus-automaat met acht versnellingen, Launch Control en vierwielaandrijving, met nadruk op de achterwielen.
Vierwielsturing
Niet alleen de aandrijving van deze 7-Reeks maar ook de tandheugelbesturing met variabele ontdubbeling werkt op de vier wielen. De besturing werkt directer op de vooras terwijl ook de achterwielen draaien. In functie van de rijsituatie en de snelheid, draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen of in de tegengestelde richting. Het onderstel van de M760Li xDrive heeft recht op een eigen afstelling. Het dynamische karakter van de auto wordt ook versterkt doordat koetswerkbewegingen en rolneigingen worden voorkomen met gegevens van het navigatiesysteem en de overzichtscamera.
De prestaties
Dat draagt allemaal bij tot een vlaggenschip dat straffe prestaties neerzet. BMW kondigt een sprint van 0 tot 100 km/u aan in 3,9 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u of 305 km/u met het M Driver-pakket. Ter vergelijking, de nieuwe BMW Alpina B7 haalt 8 pk meer uit zijn V8 en wint 0,2 seconden in de acceleratie (3,7 seconden) en 5 km/u in de topsnelheid (310 km/u). Voorts heeft de auto van moederhuis BMW de Alpina niets te benijden. Zijn M Sport-remmen hebben remklauwen in een blauwe metaallak met M-logo. De M760Li xDrive heeft nog geen officiële verbruikscijfers, maar het merk uit München verwacht een normverbruik van 12,6 l/100 km en 294 g CO2/km.
M-stijl
Deze 7-Reeks verdedigt de M-kleuren met een aerodynamische kit. De M Sport-uitlaatlijn heeft gestuurde kleppen om het geluid te versterken. Deze uitlaat met dubbele pijpen is afgewerkt met Cerium Grey-metaalaccenten. De M-stempel zie je ook in het interieur bij de pedalen, de exclusieve snelheidsmeter die tot 330 km/u telt, het V12-logo op de iDrive-knop en enkele afwerkingselementen zoals chroom met parelglans of zwarte pianolak. Met het meer op comfort gerichte Excellence-optiepakket wordt de aerokit vervangen door velgen van 20 duim en enkele chiquere stijlaccenten. De snelheidsmeter houdt het dan ook bij 260 km/u voor bekeken.
Eerste klasse
De BMW M760Li xDrive gebruikt uiteraard veel elementen van de andere modellen uit de 7-Reeks. Hij biedt de laatste technologische innovaties van het merk zoals de bediening met gebaren. Extra diensten, apps en hulp vanop afstand behoren tot de standaarduitrusting. De bestuurder kan ook een automatische fileassistent gebruiken. Bij manoeuvres toont het centrale scherm een beeld in 3D en een panoramisch zicht van de omgeving rond de auto. Exclusief nappaleder, inzetstukken in zwart hout met glanseffect en een dak in antraciet Alcantara vormen het decor. Op dit niveau is het natuurlijk mogelijk om alles te personaliseren tot een buitengewoon interieur. De basisprijs is nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!