In tegenstelling tot wat de naamgeving zou kunnen doen vermoeden, is de X1 niet gebaseerd op de 1-Reeks, maar veel meer op de 3-Reeks Touring, waarvan hij grote delen van het onderstel overneemt. Hij houdt het midden tussen een SUV en een break en is in die zin haast een cross-over. Zo is hij niet alleen 12 centimeter korter en 5 centimeter minder breed dan de huidige X3, hij is ook zomaar eventjes 13 centimeter lager (1,54 meter), wat hem een gestrektere look geeft. Die wordt trouwens vertaald in een voor dergelijke auto's uitstekende stroomlijn (Cx van 0,32).
Met zijn relatief lange wielbasis van 2,76 meter garandeert hij een redelijke ruimte achterin, zelfs iets meer dan die van de 3 Touring, maar iets minder bagageruimte, met een minimum van 420 liter. Als je de drie rugleuningdelen neerklapt, vergroot het volume wel tot 1.350 liter.
Onder de motorkap vinden we voorlopig slechts één benzineversie: een drieliter-zes-in-lijn die 258 pk levert. Daarnaast komen er drie versies van de tweeliter-viercilinderdiesel: de 18d (143 pk), de 20d (177 pk) en de 23d met seriële turbo (204 pk). Voor België komen van de eerste twee ook fiscaal vriendelijke alternatieven met 136 en 163 pk. De 18d en de 20d kunnen ook als achterwielaandrijver gekocht worden, waardoor ze onder de 140 g/km CO2-uitstoot duiken.
In september viert de X1 zijn première op de Frankfurter IAA, wat later zal hij bij ons in de showrooms staan, hoogstwaarschijnlijk voor een instapprijs vanaf 30.000 euro en dat is toch wel een pak minder dan de X3.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!