De nieuwe BMW X3 is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus en krijgt een groter radiatorrooster. De driedimensionale nieren hebben actieve kleppen om de stroomlijn te verbeteren (Cx van 0,29). De derde generatie van de SUV krijgt bovendien nieuwe mistlampen. 17-duimvelgen biedt hij niet meer, 18 duim is voortaan het minimum. In grote lijnen evolueert zijn uiterlijk voorzichtig. Hij neemt de trekken over van zijn voorganger en hij wordt hooguit iets dynamischer. Het model werd een 50-tal kilo lichter en biedt een gewichtsverdeling van 50/50 over de assen. Dat is goed voor de rijdynamiek, vooral in de X3 M40i.
M Performance
De X3 M40i maakt een sportief pad vrij voor de SUV. Zijn 3.0-zescilinder in lijn ontwikkelt 360 pk en is gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat met Launch Control. De M-stroomlijnkit en het door M Sport herwerkte chassis helpen hem omgaan met de forse prestaties: van 0 naar 100 km/h in 4,8 seconden. Verder biedt BMW ook de X3 xDrive 30i met 252 pk en de dieselversies xDrive 20d met 190 pk en xDrive 30d met 265 pk. Later wordt de catalogus op sommige markten nog aangevuld met de 20i.
ConnectedDrive
Deze generatie van de X3 wordt in september verwacht op het salon van Frankfurt en krijgt een nieuwe evolutie van het geconnecteerde systeem ConnectedDrive. Daarmee integreert de auto zich perfect in een online platform dat samenwerkt met smartphones en smartwatches om zonder onderbreking van het ene medium naar het andere te kunnen overstappen. Verder krijgt de X3 alle rijhulpsystemen die naar semi-autonoom rijden neigen, met de optionele actieve snelheidsregelaar (ACC) en het veiligheidspack Driving Assistant Plus, met onder meer een stuurassistent, een spoorassistent (niet voor december 2017) en een dodehoekwaarschuwing met bescherming bij zijdelingse aanrijdingen.
Zeshoekige middenconsole
Ook aan boord verandert hij. Het interieur blijft trouw aan de gewoontes van BMW, maar de middenconsole onder het 10,2 duim grote aanraakscherm krijgt een zeshoekige vorm. Het stuurwiel is hertekend en het head-up display gebruikt voortaan kleuren. Dankzij een nieuw panoramadak kan het interieur in natuurlijk licht baden. Voor meer rust aan boord kunnen zowel de voor- als de zijruiten akoestisch gelaagd zijn om het interieur tegen omgevingslawaai te beschermen. Verder zijn de bergvakjes herwerkt. Als je tot slot de achterbank in drie delen (40/20/40) neerklapt, groeit de kofferinhoud van 550 naar 1.600 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!