Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X5 M & X6 M

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-04-2009

BMW brengt een M-versie van zijn X5 en X6 op de markt met onder de motorkap een dikke, turbogeladen V8.

De X5 M (de blauwe auto op de foto's) en de X6 M (in het rood) worden aangedreven door dezelfde, 4.395 cc grote V8 met 555 pk (408 kW). De dikke motor wordt onder druk gezet door twee nieuwe "M TwinPower"-turbo's, die samen met de katalysatoren tussen beide cilinderbanken van de V8 zijn gehuisvest. De rechtstreeks ingespoten benzinemotor onderscheidt zich door zijn uitlaatcollector die de uitlaatgassen aan alle acht cilinders tegelijk onttrekt. Het maximumkoppel van 680 Nm staat permanent ter beschikking tussen 1.500 en 5.650 o/m. De M-zestrapsautomaat kan bliksemsnel schakelen omdat de motorsturing het koppel kortstondig kan reduceren door de ontsteking te onderbreken. De automaat laat zich bedienen via een traditionele pook, maar uiteraard ook via schakelhendels aan het stuur. Naast de verschillende schakelprogramma's heeft de bak ook een launch control-functie voor optimale sprints.

Beide sportieve SUV's spurten in 4,7 seconden naar 100 km/h en rijden na 16,9 seconden al dubbel zo snel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, maar wordt met het optionele M Driver-pack opgetrokken tot 275 km/h. Ondanks hun prestatiegerichte roeping genieten de X5 en X6 M wel enkele van de Efficient Dynamics-oplossingen om het verbruik binnen de perken te houden. Zo wordt een deel van de remenergie gerecupereerd, wordt de brandstof door een intelligente elektrische pomp aangeleverd en kunnen de compressoren van de airco en de hydraulica van het antirolsysteem worden losgekoppeld. Het resultaat is echter nog steeds een normverbruik van 13,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 325 g/km, wat van deze M-SUV's niet bepaald groene jongens maakt.

De X5 en X6 M zijn de eerste BMW's uit de Motorsport-afdeling met vierwielaandrijving. Het xDrive is geherprogrammeerd om de auto's een nerveuzer weggedrag te geven door de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras te optimaliseren. Standaard worden de M-SUV's geleverd met een luchtvering met niveauregeling op de achteras en Adaptive Drive, dat elektronisch gestuurde schokdempers en actieve antirolstangen omvat.

De esthetische aanpassingen die bij het M-logo horen, laten geen twijfel bestaan over de roeping van beide modellen terwijl ook het interieur bezaaid is met sportieve accenten en de jongste generatie van het iDrive. De passagiers zitten in M-sportstoelen en de bestuurder heeft een leren M-sportstuurwiel in de handen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten