Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW Z4

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-12-2008

De nieuwe generatie van de BMW Z4 krijgt een hard dak en volgt tegelijk de coupé en de roadster op. Het motorgamma omvat drie zescilinders.

De nieuwe Z4 van BMW zal uitgerust zijn met een hard wegklapdak zoals de SLK van Mercedes er al één heeft van bij zijn introductie meer dan tien jaar geleden. Dat van de BMW zal van aluminium zijn en gecombineerd worden met een elektrohydraulische bediening die slechts 20 seconden nodig heeft om het dak automatisch te openen of te sluiten met behulp van een knop in het interieur of op de afstandsbediening. In volle zon wordt voorkomen dat de stoelen te warm worden dankzij de SunReflective-behandeling die het leder onderging, met specifieke pigmenten om de infraroodstralen van het zonlicht te weerkaatsen. Met het dak opgeborgen blijft er van het koffervolume van 310 liter nog slechts 180 liter over. Als optie is er wel een opbergpack.

De nieuwe Z4 behoudt de stijl van zijn voorganger, met een lange motorkap, uitgesproken wielkasten en een korte overhang. De achterpartij ziet er daarentegen helemaal anders uit, met name veel ronder. Binnenin namen de hoofdruimte en de breedte op ellebooghoogte toe. De bestuurder zit echter nog altijd ver naar achteren, vlakbij de achteras, een typisch kenmerk van BMW-roadsters. Verder is de nieuweling uitgerust met een dynamische stabiliteitscontrole DSC van de jongste generatie en beschikt hij over drie afstellingen voor de sturing van de motor en het onderstel. Binnenin zal de kleine cabriolet als optie kunnen worden uitgerust met het bedieningssysteem iDrive.

Voor de commerciële lancering zal deze nieuwe BMW Z4 verkrijgbaar zijn met drie Euro 5-benzinemotoren met zes cilinders die beschikken over een systeem dat de energie recupereert die vrijkomt bij het remmen. Het gamma start met de Z4 sDrive 23i met 204 pk (150 kW) en 250 Nm. Met deze 2.5 trekt de roadster op van 0 tot 100 km/h in 6,6 (met manuele versnellingsbak) of 7,3 seconden (met zestrapsautomaat). De Z4 sDrive 30i is dan weer uitgerust met een drieliter van 258 pk (190 kW) en 310 Nm. Hij heeft, afhankelijk van de versnellingsbak 5,8 of 6,1 seconden nodig voor dezelfde optrekoefening. Deze twee motoren pakken uit met een gemengd normverbruik van 8,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 199 g/km) of van respectievelijk 8,3 en 8,2 liter met de automaat met koppelomvormer.

De topversie is de Z4 sDrive 35i met zijn rechtstreeks ingespoten drieliter-biturbo van 306 pk (225 kW) en 400 Nm tussen 1.300 en 5.000 o/m. Met de manuele versnellingsbak accelereert deze versie van 0 tot 100 km/h in 5,2 seconden. De topsnelheid is begrensd tot 250 km/h. hij kan echter ook worden gecombineerd met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, waarmee hij 0,1 seconde sneller optrekt en zijn verbruik ziet dalen van 9,4 tot 9 l/100 km.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten