De Brabus 800 E V12 Cabriolet kent geen grenzen. De vierzitscabrio wordt aangedreven door een biturbo-V12 met 800 pk die het Duitse bedrijf zelf heeft ontwikkeld en die is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. De basis van de motor is gelijk aan de V12 uit de Mercedes S600. De cilinderinhoud is vergroot van 5,5 naar 6,3 liter en de twee dikke turbo's worden bijgestaan door vier lucht-waterwisselaars. Verder kreeg de V12 specifieke nokkenassen en een inlaatluchtcollector in koolstofvezel. Ten slotte hebben de ingenieurs ook aan de in- en uitlaat gesleuteld.
De dames en heren uit Bottrop hebben het koetswerk van de E-Klasse grondig aangepakt om de stroomlijn aan te passen aan het snelheidspotentieel. Na heel wat werk in de windtunnel hebben ze gekozen voor en voorschort in koolstofvezel en een kofferspoiler in hetzelfde materiaal. Verder zijn enkele luchtin- en uitlaten toegevoegd. De Bilstein-ophanging is instelbaar en kan over een hoogte van 35 millimeter worden ingesteld. Er zijn ook sterkere remmen geïnstalleerd: 12 zuigers en schijven van 380 bij 37 millimeter vooraan; 6 zuigers en schijven van 360 bij 28 millimeter achteraan. Op de 19 duim grote velgen liggen Yokohama-banden die vooraan 265/30 ZR en achteraan 295/30 ZR meten.
Het fenomenale vermogen (800 pk) wordt nog overtroefd door het koppel: 1.420 Nm. Maar om de versnellingsbak niet aan flarden te trekken, is dat elektronisch begrensd op 1.100 Nm. De prestatiecijfers klinken al even agressief: 0-100 km/h duurt 3,7 seconden en in 9,9 seconden zit je aan 200 km/h. Na 23,9 seconden staat er al 300 km/h op de teller. En als je nog even doordrukt, kan je een topsnelheid van 370 km/h halen.
De 800 E V12 Cabriolet, die in de Brabus-zetel van Dubai is gepresenteerd, zal in een beperkte oplage geproduceerd worden. Zijn prijs is al even extravagant: 478.000 euro. Zonder belastingen of extra kosten om hem naar eigen smaak aan te passen, mocht je niet zo graag zwart en lippenstiftrood zien. De led-lichten, de vier uitlaten en de tot 400 km/h gaande teller krijg je er daarentegen wel zomaar bij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!