Tourbillon is mooi Frans voor ‘wervelwind’ en refereert aan een vernuftig mechanisme, in 1795 uitgevonden door ene Abraham Louis Breguet, dat ervoor zorgt dat de negatieve effecten van de zwaartekracht op de precisie van de tijdmeting van horloges gecompenseerd wordt. Deze Bugatti wil even ongrijpbaar zijn door de tijd.
CEO Mate Rimac verwijst naar het mantra van Ettore Bugatti himself, die steevast herhaalde dat “een Bugatti onvergelijkbaar moest zijn”, zowel wat zijn schoonheid als wat zijn technische vernuft betreft. De Tourbillon moet dan ook een ijkpunt in de autogeschiedenis worden, een auto die de esthetische elegantie van de Type 57SC Atlantic wil combineren met de verpletterende prestaties van de Type 35 en de bedwelmende luxe van de Type 41 Royale.
Geen digitale displays
De ingenieurs hebben getracht om alle digitale schermen uit het interieur van de Bugatti Tourbillon te weren. Helemaal is dat hen niet gelukt: er is een display boven op het dashboard dat razendsnel tevoorschijn komt geschoven wanneer de bestuurder achteruit manoeuvreert (achteruitrijcamera) of route-instructies verlangt (navigatiesysteem).
De op de stuurnaaf gemonteerde instrumentencluster is een mechanisch, door een Zwitserse horlogemaker ontwikkeld meesterwerkje dat opengewerkte tellers bundelt in een slechts 700 gram wegende module. Ook de draai- en drukknoppen op de slanke middenconsole zijn transparante sculpturen waarmee je de meest essentiële functies bedient, met onderdelen die gefreesd zijn uit een solide blok aluminium en gezegend zijn met het sterkste en helderste kristal dat momenteel beschikbaar is.
De cockpit wordt in twee stukken gesneden door de centrale lijn die ook over het koetswerk loopt, maar de inzittenden komen geen ruimte tekort. Om het gewicht te drukken en de rijhouding te optimaliseren worden de op maat van de klant gebouwde stoelen op het chassis bevestigd. Het stuur en de pedalenbox zijn wél verstelbaar.
Plug-inhybride V16
De aanstelling van Mate Rimac, de man achter de elektrische Nevera, aan het roer van Bugatti voedde de vrees dat het merk de door vier turbo’s aangevuurde W16 van de Veyron en de Chiron op pensioen zou sturen. En dat is ook het geval, maar niet ten voordele van een volledig elektrisch aandrijfgeheel. De Tourbillon krijgt namelijk een volledig nieuwe V16 in de achtersteven geduwd, een atmosferisch blok met een cilinderinhoud van 8,3 liter dat slechts 252 kilogram weegt en tot 9.000 o/m draait.
De in samenwerking met Cosworth gebouwde krachtbron krijgt wel de hulp van drie elektromotoren: twee op de voor- en een eentje op de achteras. Ze worden gevoed door een 800-voltsysteem dat een accupakket van 25 kWh beheert, waarmee een elektrisch rijbereik van meer dan 60 kilometer mogelijk is. Het plug-inhybride aandrijfgeheel ontwikkelt een systeemvermogen van 1.800 pk, power die nog altijd op alle vier de wielen wordt gezet, zij het nu via een gloednieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met acht verhoudingen.
445 km/u
Dankzij de verschillende varianten van de Veyron en de Chiron zijn we buitenaardse prestaties haast vanzelfsprekend gaan vinden, maar toch is Bugatti erin geslaagd om die lat nóg wat hoger te leggen. Hou je vast: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2 seconden, die naar 200 km/u minder dan 5 seconden, die naar 300 km/u minder dan 10 seconden en die naar 400 km/u minder dan 25 seconden. De topsnelheid bedraagt 445 km/u.
In tegenstelling tot zijn voorgangers heeft de Tourbillon daarvoor geen speciale spoiler nodig die tevoorschijn klapt om de auto bij hoge snelheden tegen het wegdek te duwen. Er is weliswaar nog altijd sprake van actieve aerodynamica (inclusief de luchtremfunctie die de koolstof-ceramische remmen een handje komt helpen), maar de downforce wordt hier grotendeels onder de auto gegenereerd, door de vloerplaat die uitmondt in een diffusor waarop de meeste racewagens enkel jaloers kunnen zijn.
Lichter dan de Chiron
Net zoals dat het geval was voor het plug-inhybride aandrijfgeheel en het aerodynamische concept van het koetswerk vertrok Bugatti ook voor de basisstructuur van een wit blad papier, waarbij het batterijpakket een structuurelement van de uit T800-koolstofvezel vervaardigde monocoque vormt. Om het gewicht verder te drukken zonder aan de stijfheid te raken gebruiken de subframes voor- en achteraan dunwandig aluminium met 3D-geprinte verstevigingen.
Sommige technieken zijn rechtstreeks overgenomen uit de enduranceracerij, al profiteert de Tourbillon ook van de ontwikkeling van de Bolide, de circuitauto die experimenteert met toepassingen die zelfs de Formule 1-ingenieurs nog niet onder de knie hebben. De ophanging met dubbele driehoeken zoals de Chiron die gebruikte, gaat op de schop. In de plaats komt een veel lichtere multilink van gesmeed aluminium.
Prijs, oplage en leveringen
De Tourbillon bevindt zich momenteel in de laatste testfase, met gecamoufleerde prototypes die de wereld afreizen om zich te bewijzen in de meest extreme omstandigheden. Momenteel werkt Molsheim eerst de resterende exemplaren af van de W16 Mistral en vervolgens de volledige oplage van de Bolide, zodat de eerste klantenwagens van de Tourbillon in de loop van 2026 geleverd kunnen worden.
De oplage zal 250 stuks bedragen, aan elk exemplaar hangt een prijskaartje van minstens 3,8 miljoen euro. Haast je, want potentiële klanten vechten nu al om te mogen bestellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!