De Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Meo Constantini is de derde van zes speciale reeksen van de supersportwagen, die telkens in slechts drie exemplaren worden gebouwd en gewijd zijn aan historische personen die de Bugatti-mythe hebben helpen bouwen. Deze versie is gelakt in de kleur Bugatti Dark Blue Port, dat erg dicht bij het blauw ligt van de Types 35 waarmee het merk in de jaren '20 racete. Het is trouwens met dit model dat Constantini in 1925 en 1926 de Targa Florio (Sicilië) won, destijds een van de belangrijkste races ter wereld.
Voor hij coureur was voor Bugatti werkte Constantini als piloot. Hij bestuurde zelfs jachtvliegtuigen tijdens de Italiaans-Turkse oorlog van 1911. In 1918 verliet hij de luchtmacht om zich op de autosport te storten met een Type 13 die hij zelf had verbeterd. Op die manier ontmoette hij Ettore Bugatti, met wie hij vanaf 1920 een hechte vriendschap sloot. En in 1923 werd hij een officieel merkrijder voor de Bugatti-stal. In 1927 wordt hij dan manager van het fabrieksteam, een functie die hij tot 1935 bekleedde.
De Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Meo Constantini kost 2,09 miljoen euro exclusief belastingen en wordt slechts in drievoud gebouwd. Hij onderscheidt zich door zijn specifieke kleur, door decoratieve toetsen in koolstofvezel en door deuren in gepolijst aluminium. Onder de mobiele achterspoiler en tussen de stoelen is het traject van de Targa Florio te zien. Op de brandstofklep en de hoofdsteunen is de handtekening van de coureur-vliegenier aangebracht. Technisch verandert de auto niet: 8.0-W16 met 1.200 pk en 1.500 Nm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!