Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BYD Seal: elektrische sportsedan

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-08-2022

Het Chinese BYD heeft zijn nieuwe model voorgesteld, dat gebouwd is op het 3.0-platform van de constructeur en een grote stijfheid, korte oplaadtijden en een groot rijbereik belooft.

De Chinese autoconstructeur en toonaangevend accufabrikant BYD is al aanwezig in Europa. Zijn nieuwe model, de Seal, is momenteel alleen in China verkrijgbaar. Maar de gebruikte technologie is het bekijken waard. Hij is rechtstreeks geïnspireerd op de conceptcar Ocean-X die is gebruikt voor de presentatie van het e-platform 3.0. Dat omvat een gelaagde batterij en engineeringtechnieken die de veiligheid en het weggedrag van het voertuig verbeteren.

Design

Het ontwerp van de Seal is aantrekkelijk. Je kunt hier en daar wel wat inspiratie van andere modellen zien, maar de auto ziet er elegant uit. Hij is bedoeld als een comfortabele, ruime en... sportieve sedan van 4,80 m lang. BYD zegt dat dit alles zorgt voor "een zachte, flexibele en levendige mix van esthetiek". Over het interieur zegt de constructeur dat het in dezelfde trant is, met een mix van zachte en vloeiende lijnen en rondingen, al zijn nog geen foto’s vrijgegeven die dat staven. De wielbasis van 2,92 m moet in ieder geval voor een veel binnenruimte zorgen.

Cell-to-body

De Seal is het eerste model dat is uitgerust met de cell-to-body-technologie van het e-Platform 3.0. Daarbij wordt de gelaagde batterij nauw verbonden met het koetswerk. Dankzij deze CTB-technologie kan het voertuig een torsiestijfheid van 40.500 Nm/° bereiken, een luxewagen waardig. Dat moet ook de rijervaring ten goede komen. In elk geval heeft de Seal een onafhankelijke ophanging met dubbele driehoeken vooraan en een vijfarmige as achteraan. De gewichtsverdeling is 50/50 procent. Bovendien is het zwaartepunt laag.

Rijbereik

In principe staat het e-Platform 3.0 synoniem voor een interessante actieradius en een hoge laadsnelheid. BYD geeft hierover nog geen informatie. Er wordt echter verwacht dat het rijbereik minstens 500 km zal bedragen. De motoren zijn echter bekend. De achterwielaangedreven versie heeft dankzij zijn synchroonmotor met permanente magneet ofwel 204 pk ofwel 313 pk. In de vierwielaangedreven Seal ontwikkelt de asynchrone motor met permanente magneet vooraan 218 pk en de motor achteraan 204 pk.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten