Het offensief van de Chinese constructeur BYD wordt op de Europese markten versterkt met twee nieuwe EV’s van zeer verschillend formaat. Enerzijds is er de BYD Dolphin, een compacte hatchback die het opneemt tegen de Cupra Born en de Renault Mégane E-Tech Electric, en anderzijds de BYD Seal. Deze laatste heeft het profiel van een vierdeurscoupé en positioneert zich in het gamma onder de grote berline Han. Hij zal de degens kruisen met de Tesla Model 3 of de BMW i4, en niet te vergeten de erg recente Hyundai Ioniq 6. In beide gevallen maken deze nieuwe BYD's gebruik van de BYD Blade-batterijtechnologie, maar met een verschillende chemische samenstelling. Zowel de BYD Dolphin als de Seal zijn gebaseerd op de 'Ocean Aesthetics'-designtaal, die meer organisch is dan de modellen die we al kennen.
BYD Dolphin
De BYD Dolphin is een compacte elektrische hatchback die 4,29 m lang, 1,77 m breed en 1,57 m hoog is. Bovenal heeft hij een royale wielbasis van 2,70 m, die moet zorgen voor een goede ruimte voor 5 inzittenden, terwijl het bagagevolume varieert van 345 tot 1.310 l, waarbij de moduleerbaarheid beperkt blijft tot een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank.
Hij is gebaseerd op de e-Platform 3.0 architectuur en maakt gebruik van een conventioneel CTP-batterijpakket (Cell to Pack) met een zuinigere LFP-samenstelling (Lithium Iron Phosphate). De nominale capaciteit bedraagt 60 kWh en BYD claimt een WLTP-bereik van 427 km. Wat het opladen betreft, is de Dolphin uitgerust met een geïntegreerde lader van 11 kW (driefasen wisselstroom), terwijl snelladen kan tot 88 kW. Het duurt 29 minuten om van 30 naar 80 procent lading te gaan. Met de 8-in-1 motor uit de BYD Atto 3, goed voor 150 kW/204 pk en 290 Nm, accelereert de BYD Dolphin in 7 seconden van 0 naar 100 km/u en kan hij 160 km/u halen. Een warmtepomp is standaard, net als de V2L-functie, waarmee de auto kan worden gebruikt als energiecentrale voor elektrische apparaten.
Qua look kan deze BYD Dolphin zijn inspiratie niet verbergen, met in profiel krachtlijnen die doen denken aan de Hyundai Ioniq 5, achterlichten die lijken op die van de Atto 3 en dus op de Mercedes EQA, Smart #1 enzovoort, al heeft BYD de moeite genomen om een specifieke signatuur voor te stellen via verstrengelde lijnen in het midden van de lichtstrook. De voorkant is duidelijk het meest onderscheidende deel van het model, met een glanzend zwarte pseudo-grille die wordt verlengd door de koplampen met hun simplistische dagrijlichtsignatuur.
Het interieur behoudt de nautische inspiratie die al te zien was in de Atto 3, maar biedt een superieure visuele indruk met behoud van het originele draaibare centrale scherm waarmee je kunt kiezen tussen een verticaal of horizontaal oriëntatie.
De BYD Dolphin wordt rond juni-juli 2023 verwacht, maar de prijzen voor België zijn nog niet bekend. BYD kondigt prijzen aan tussen 30.000 en 38.000 euro op de verschillende Europese markten.
BYD Seal
Met de BYD Seal daagt de Chinese constructeur openlijk de BMW i4 en de Hyundai Ioniq 6 uit en tegelijkertijd de compactere Tesla Model 3. Met een lengte van 4800 mm voor 1875 mm breed en 1460 mm hoog biedt hij een formaat dat erg dicht aanleunt bij dat van de Koreaan, terwijl hij ook bijna diens record-Cx evenaart, die met een waarde van 0,219 zeer gunstig is voor het verbruik. De binnenruimte belooft koninklijk te zijn met een wielbasis van maar liefst 2920 mm. Als klassieke berline met vier deuren en vijf zitplaatsen heeft hij niettemin te kampen met een beperkt bagageruimtevolume gezien zijn afmetingen: slechts 402 liter voor bagage, aangevuld met een frunk van 53 liter die vooral gebruikt zal worden om oplaadkabels en enkele kleine snuisterijen op te bergen.
In tegenstelling tot die van de BYD Dolphin is de Blade-batterij van deze BYD Seal van het type CTB (Cell to Body), wat betekent dat hij rechtstreeks in het chassis is geïntegreerd en een essentiële structurele rol speelt in termen van veiligheid en stijfheid. De batterij heeft een vermogen van 82 kWh en moet, afhankelijk van de versie, een WLTP-rijbereik van 520 tot 570 km opleveren. Snelladen is mogelijk tot 150 kW DC of 11 kW AC (driefasig). BYD claimt een tijd van 26 minuten om van 30 naar 80 procent lading te gaan. Ook hier zijn een warmtepomp en V2L-functionaliteit standaard.
De BYD Seal is verkrijgbaar in twee varianten. Een achterwielaangedreven variant met een 8-in-1-elektromotor die 230 kW/313 pk ontwikkelt, en een vierwielaangedreven variant die naast de 8-in-1-motor achterin ook een 3-in-1 elektromotor van 160 kW voorin gebruikt. Het gecombineerde vermogen bedraagt dan 390 kW ofte 530 pk. De tijd van 0-100 km/u bedraagt 5,9 seconden voor de tweewielaangedreven versie en 3,8 voor de vierwielaangedreven variant. In beide gevallen is de topsnelheid beperkt tot 180 km/h. Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Eco, Normaal, Sport en Sneeuw. De BYD Seal beschikt over een semi-actieve ophanging met variabele schokdempers voor een optimaal reactievermogen om tegelijk een hoog niveau te bieden van wegligging en van comfort op alle soorten wegen. Daarnaast beschikt de BYD Seal over iTAC (Intelligent Torque Control Technology), waarmee verschillende rijparameters kunnen worden beïnvloed voor een efficiënter, sneller en intelligenter gebruik van vermogen en koppel.
Binnenin ligt de nadruk op een weelderige inrichting, maar de praktische kant wordt niet verwaarloosd, met ongeveer 20 opbergruimtes verspreid over de cabine, waaronder een sleuf voor het inductief opladen van twee telefoons. De BYD Seal is ook compatibel met OTA-updates op afstand en alle gebruikelijke rijhulpmiddelen zijn ook standaard aanwezig. Tot slot is deze BYD voorzien van Apple CarPlay en Android Auto compatibiliteit. De BYD Seal komt rond augustus-september 2023 naar België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!