Een Cadillac Escalade is sowieso een indrukwekkende jongen, maar als Escalade-V maakt deze Amerikaan nog meer indruk. Met dank aan de 6,2 liter-V8 in de neus, dankzij een knoert van een compressor goed voor een piekvermogen van 685 pk en een maximumkoppel van 885 Nm. Die power wordt op het asfalt losgelaten via een tientrapsautomaat en vierwielaandrijving, die tot 67% van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. De Escalade-V komt bovendien met verschillende rijmodi, inclusief een V-setting.
Geholpen door een elektronische lanceerhulp sprint de meer dan 2,8 ton wegende Cadillac Escalade-V in 4,4 seconden, terwijl de aan de andere kant van de Ocean belangrijkere quartermile afgelegd wordt in een redelijk indrukwekkende 12,74 seconden.
Maybach
Nu zou dit monster niet alleen dragstrips lusten, dankzij allerlei aanpassingen aan het onderstel - Magnetic Ride 4.0, Adaptive Air Ride Sport, Brembo-remmen, 22-duimsvelgen - zou deze V-versie ook bochten kunnen nemen. Nu goed, alles is relatief. Behalve het brandstofverbruik, al wil de Amerikaanse constructeur daar nog niet meteen op ingaan. Op de 36 muziekboxen die in het interieur verstopt zitten, daarentegen...
Neen, deze Caddy komt niet naar Europa. De Cadillac Escalade-V wordt in de loop van de herst geïntroduceerd in de Verenigde Staten en wordt ook beschikbaar als langere ESV. In Amerika zal deze V-versie 149.990 dollar kosten, bijnea evenveel dan wat Mercedes er vraagt voor een GLS Maybach. Crazy.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!